Transformacja QTP - Case study Gedeon Richter Polska
Szybka transformacja procesowa z 20-krotnym zwrotem z inwestycji
- wzrost efektywności wybranych procesów wraz z potwierdzeniem wypracowanych finansowych oszczędności
- rozwój kompetencji uczestników Quick Transformation Program [transformacja QTP]
- zwiększenie współpracy międzyobszarowej w ramach realizowanych inicjatyw
- wzrost zaangażowania pracowników w doskonalenie firmy
- zbudowanie kultury organizacyjnej na bazie zaangażowania
- transformacja kulturowa – przejście z punktowego podejścia do doskonalenia do podejścia proaktywnego, ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
- Przygotowanie organizacji do rozpoczęcia prac
*zaprojektowanie przebiegu prac oraz komunikacja transformacji w organizacji. - Kompleksowa diagnoza realizowanych procesów
*identyfikacja potencjału do wzrostu efektywności procesów biznesowych - Opracowanie Road Mapy Transformacji Lean
*opracowanie operacyjnych kierunków rozwoju dla obszarów objętych analizą - Transformacja procesowa oraz kulturowa
*implementacja wypracowanych zmian procesowych; Standard Pracy Lidera - Rozwój kompetencji w zespole Gedeon Richter Polska
*przygotowanie Liderów do samodzielnej pracy nad doskonaleniem procesów biznesowych
Elementy wspierające Quick Transformation Program:
- Lean Green Belt
[certyfikowany program rozwojowy] - Sherlock Waste
[technologia wspierająca doskonalenie] - Youniversity
[edukacja dla liderów i menedżerów]
- Efekt finansowy – efektem szybkiej transformacji procesowej było wygenerowanie (na 11 inicjatywach) 6 mln zł oszczędności w ciągu 12 miesięcy. Największe oszczędności uzyskane zostały w związku ze skróceniem czasu postoju maszyn i optymalizacją procesów przezbrojeń.
- Transformacja kulturowa – podejście proaktywne – program QTP, skoncentrowany na podejściu proaktywnym, wykształcił u uczestników działanie ukierunkowane na rozwiązywanie problemów w miejsce podejścia punktowego.
- Kompetencje – program QTP nastawiony jest na przekazanie zespołowi niezbędnej wiedzy i umiejętności, dlatego podczas pracy zespołowej miał miejsce transfer wiedzy do organizacji i nabywanie przez pracowników kompetencji pozwalających im na samodzielne prowadzenie dalszych działań transformacyjnych.
- Uwolniony potencjał – odblokowanie zasobów (np. dzięki zmianom w magazynie, odrzuconym materiałom i surowcom, skróceniu ścieżki decyzyjnej) i uwolnienie potencjału ludzkiego do innych zadań.
- Dodatkowo: zintegrowanie zespołu wokół wspólnych celów, standaryzacja procesów biznesowych, wzrost efektywności pracy, obniżenie bazy kosztowej, podejmowanie decyzji w oparciu o fakty i dane, ustrukturyzowane podejście do rozwiązywania problemów, zaangażowanie pracowników w działania doskonalące.
Opis firmy klienta
Gedeon Richter to globalna spółka specjalizująca się w opiece zdrowotnej. Znajdują rozwiązania na nieustanie zmieniające się warunki i potrzeby pacjentów na całym świecie. Dostarczają im leki i środki farmaceutyczne, które pozwalają im lepiej żyć. W Polsce firma obecna jest od 1994 roku, zatrudnia 1000+ pracowników, a w ich ofercie znajduje się ponad 200 produktów. Od 2002 roku firma nie tylko produkuje leki z zastosowaniem nowoczesnej technologii, ale również je tworzy i zajmuje się ich badaniem.
Gedeon Richter Polska od początku swego istnienia jest ważnym elementem życia społecznego i gospodarczego zarówno lokalnie, jak i globalnie. Tym, co ich charakteryzuje, są stabilność finansowa i zespół specjalistów mających jasną wizję rozwoju. To przyczynia się znacząco do stałego wzrostu polskiej gospodarki. W dobie szybkiego postępu technologicznego kluczem do przyszłości jest rozwijanie obszaru badań i rozwoju. Przemysł farmaceutyczny jest szczególnie wymagający pod tym względem, ponieważ jego zadaniem jest dbanie o zdrowie i kondycję społeczeństwa. Z tego względu Gedeon Richter od lat konsekwentnie inwestuje w działalność badawczo-rozwojową oraz innowacje, czerpiąc przy tym z bogatego i długoletniego doświadczenia. Każdego dnia blisko tysiąc osób zatrudnionych w strukturach badań i rozwoju pracuje nad ulepszaniem dotychczasowych oraz tworzeniem nowych leków odznaczających się wysoką jakością.
Zespół przedstawicieli medycznych firmy jest jednym z najliczniejszych wśród polskich firm farmaceutycznych. Kompetencja pracowników, ich zaangażowanie, w połączeniu z jakością i skutecznością leków Gedeon Richter, skutkuje sukcesywnym zwiększaniem udziałów koncernu na polskim rynku. Firma zdobywa zaufanie pacjentów dostarczając im wysokiej jakości leki. Ich wysiłki skupiają się także na edukacji rynku, wprowadzaniu dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnego marketingu i budowania właściwych relacji z pacjentem.
Kluczowe wyzwania klienta
Brak zaangażowania pracowników
- punktowe doskonalenia procesów
- narzędziowe podejście do Lean
- silosy pomiędzy działami
- doskonalenie nie było wpisane w standard
Spadające marże
- wzrost cen surowców
- wzrost kosztów wynagrodzeń
- niska produktywność procesów
- nacisk na obniżanie cen – erozja cenowa
Niska elastyczność łańcucha dostaw
- wielowymiarowość partii zamówieniowych
- zmniejszenie minimalnej partii
- długie czasy przezbrojeń oraz czyszczenia
- niska efektywność operacyjna
2022/2023 transformacja 12 miesięcy, oszczędności dla organizacji na poziomie 6 mln zł
PRODUKCJA, LOGISTYKA, TECHNIKA
Wybrane inicjatywy:
- Skrócenie czasu postoju maszyn podczas przekazania zmiany
- Standaryzacja przezbrajania linii pakującej
- Standaryzacja czyszczenia i przezbrajania tabletkarki
- Standaryzacja przeglądu maszyn produkcyjnych i zwiększenie efektywność planowania przeglądów
- Odprawy celne materiałów i organizacja transportu
- Stany magazynowe (efektywne zarzadzanie materiałami odrzuconymi)
2023-2024 – transformacja w toku
JAKOŚĆ, ZAKUPY, FINANSE, R&D
Wybrane inicjatywy:
- Proces obiegu faktur
- Proces szkoleniowy
- Skrócenie czasu dopuszczenia produktu do obrotu
- Obniżenie kosztów w ramach rozwoju nowych produktów
- Skrócenie czasu wykonywania analiz uwalniania (w obszarze rozwoju)
Kolejnym etapem w transformacji kultury organizacji będzie dalsze pozyskiwanie kompetencji i wiedzy (metodologia i narzędzia) do ciągłego doskonalenia procesów.
Etap I: 2022/2023 transformacja 12 miesięcy w obszarach: PRODUKCJA, LOGISTYKA, TECHNIKA
Etap II: 2023-2024 – transformacja w toku w obszarach: JAKOŚĆ, ZAKUPY, FINANSE, R&D
- Wygenerowanie 6 mln zł oszczędności w ciągu 12 miesięcy.
- Transformacja kulturowa: podejście proaktywne, ukierunkowane na rozwiązywanie problemów.
- Transfer wiedzy do organizacji, nabywanie przez pracowników kompetencji pozwalających im na samodzielne prowadzenie dalszych działań transformacyjnych.
- Odblokowanie zasobów i uwolnienie potencjału ludzkiego do innych zadań.
- Standaryzacja procesów biznesowych, wzrost efektywności pracy oraz obniżenie bazy kosztowej.
Wypełnij formularz bezpłatnej konsultacji, a w ciągu 48h skontaktujemy się z Tobą. Podczas spotkania przedstawimy założenia i szczegóły transformacji QTP i odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.