Case study - Raiffeisen Bank International
Budowanie zaangażowania w firmę dzięki Programowi Rozwojowemu Lean Green Belt®
Celem przeprowadzenia Certyfikowanego Programu Rozwojowego Lean Green Belt® w Raiffeisen Bank International i siostrzanych jednostkach było uprawomocnienie pracowników do doskonalenia procesów, za które są odpowiedzialni. Przez 5 miesięcy trenerzy Leanpassion wspierali uczestników rozsianych po kilku krajach Europy w budowaniu świadomości procesowej i zaadaptowaniu podejścia Lean do codziennej pracy, budując podstawy kultury zaangażowania i ciągłego doskonalenia.
- Zrozumienie filozofii Lean
- Analiza Stanu Obecnego w wybranych procesach – identyfikowanie marnotrawstw
- Definiowanie przyczyn źródłowych i generowanie rozwiązań w celu ich usunięcia
- Prowadzenie eksperymentów w celu eliminacji zidentyfikowanych problemów
- Zrozumienie cyklu zmiany na poziomie firmowym, zespołowym i indywidualnym
- Zaprojektowanie rozwiązań podtrzymujących zmianę
- 29 uczestników, 25 certyfikatów Lean Green Belt®, 3 certyfikaty Lean 3D Practitioner.
- Potencjał oszczędnościowy 10-krotnie przekracza koszty zakupu programu [200,000 EUR].
- 10 projektów usprawniających.
- Zakres projektów: research, obszar bezpieczeństwa transakcji, zarządzanie ryzykiem, onboarding brokerów, otwieranie nowych kont.
- W Programie wzięli udział pracownicy z poziomu operacji, jak i wyższe kierownictwo zainteresowane poznaniem metodycznego podejścia do usprawniania procesów i wpływania przez to na środowisko pracy.
- Ocena wsparcia trenerów w ankiecie satysfakcji: 4.6/5 pkt.
- Uczestnicy wskazywali, że program pozwolił im na bezpośrednią współpracę z operatorami procesów, dzięki czemu mogli osiągnąć konsensus co do problemów, przyczyn i rozwiązań do przeeksperymentowania na poszczególnych etapach procesu. Dzięki temu wszyscy mieli okazję zaobserwować, jak poszczególne działania przekładają się na konkretne rezultaty i owocują osiąganiem dziennych celów. Miało to bezpośredni wpływ na satysfakcję z pracy.
Opis firmy klienta
Raiffeisen Bank International AG (RBI) jest wiodącym bankiem korporacyjnym, inwestycyjnym i detalicznym, z pewną pozycją w krajach Europy Centralnej i Wschodniej. Poza Polską, RBI prowadzi swoje działania w 13 krajach regionu oferując szeroką gamę usług finansowych włączając w to również między innymi usługi z zakresu leasingu czy też zarządzania aktywami. RBI jest drugim co do wielkości bankiem w Austrii oraz jedną z największych grup bankowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 2005 r. akcje Raiffeisen Bank International AG są notowane na Wiedeńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Kluczowe wyzwania związane z przeprowadzeniem programu
Kluczowym wyzwaniem dla Raiffeisen Bank International było ujednolicenie rozumienia podejścia do doskonalenia. Etap budowania konsensusu wśród pracowników i operatorów poszczególnych procesów okazał się kluczowy w tym aspekcie.
- praktyka ponad teorią – Moduł I Lean Green Belt to gra symulacyjna, podczas której uczestnicy pracują i doskonalą proces wspólnie
- obserwacja procesu i identyfikacja marnotrawstw
- budowanie konsensusu co do %wartości dodanej w wybranych procesach
- mapowanie przepływu i pomiary
- potwierdzanie stanu docelowego procesu
- sesje Problem Solving opierające się na cyklu Fakty-Przyczyny-Rozwiązania i priorytetyzowanie poszczególnych rozwiązań
- projektowanie tablic odpraw w celu angażowania pracowników w codzienną identyfikację i eliminację problemów
- przygotowanie matrycy podejścia do zmiany wśród pracowników i ustalenie działań przełamujących opór/ podtrzymujących zaangażowanie
Jeśli szukasz możliwości doskonalenia siebie i swojej firmy, wypełnij formularz bezpłatnej konsultacji. W ciągu 48h skontaktujemy się z Tobą i wspólnie pomożemy Ci dobrać idealne rozwiązanie na miarę potrzeb Twojej firmy.