Transformacja strategiczna szpitala EMC

Wzrost efektywności, odzyskany czas, mniejsza liczba błędów – łączną wartość przeprowadzonych zmian to ponad 600.000 PLN

Dowiedz się więcej
40%
spadek błędów w dokumentacji medycznej
20%
wzrost liczby pacjentów poprawnie przygotowanych do zabiegu za pierwszym razem
70%
spadek liczby odwołanych zabiegów
Cele transformacji

Wdrożenie usprawnień w procesy na Bloku Operacyjnym oraz przeprowadzenie transformacji Lean na wybranych Oddziałach Szpitala, w tym na Bloku Operacyjnym.

Proces i etapy działań

Opracowanie i komunikacja kierunków strategicznych dla Szpitala -> Analiza i wprowadzenie usprawnień w procesach -> Opracowanie wskaźników KPI dla procesów, wynikających ze opracowanej strategii -> Wdrożenie systemu zarządzania wydajnością obejmującego codzienne odprawy zespołów oraz odprawy między oddziałowych -> Rozwijanie kompetencji Liderskich wśród szefów oddziałów

Rezultaty

Znaczący spadek liczby błędów w dokumentacji i lepsze przygotowanie pacjenta do zabiegu (bez konieczności poprawek), redukcję liczby odwołanych zabiegów oraz rosnący trend w liczbie wykonanych zabiegów w ciągu dnia.

LEAN Management to proces, który wciąż trwa. Obecnie pracujemy z nim na bloku operacyjnym, co wcale nie oznacza, że jego działanie tylko do niego się ogranicza. Siła LEAN Management polega na tym, że wprowadzony w jednym miejscu – jakbym to określił: wypuszcza macki w innym. Pani dyrektor wspominała o tym, że po wprowadzeniu na bloku operacyjnym wymusił on zmiany w przygotowaniu pacjentów na oddziałach, a więc również w funkcjonowaniu oddziałów. Rzeczywiście w przyszłości planujemy objęcie systemem także ich. Ale już dziś widzimy tam zmiany wyprzedzające. Z satysfakcją odnotowaliśmy, że zmieniono zasady współpracy z apteką. Ktoś zauważył, że między oddziałami a apteką odbywa się bardzo duży ruch. Ciągłe zlecenia, ciągłe wysyłanie pracowników. Gdy do wszystkich dotarło, że idą oni po jeden lek lub dwa, bo ktoś na czas nie pomyślał o przygotowaniu w miarę kompletnej listy, zaczęło się to zmieniać. LEAN Management tak właśnie działa, że nieustannie się rozszerza. To proces, który warto rozpocząć i pozwolić mu się rozrastać. Nie chciałbym już pracować na bloku operacyjnym w takich warunkach jak przed wprowadzeniem LEAN, nie chciałbym wracać do dawnych metod rozwiązywania problemów. Sądzę, że tę ocenę podziela większość uczestników wdrażania tego procesu w naszym szpitalu.

Maciej Plesiak
Kierownik bloku operacyjnego szpitala EMC Regionalne Centrum Zdrowia w Lubinie
Transformacja krok po kroku
Zarząd Szpitala skorzystał z naszej oferty w zakresie przeprowadzenia transformacji strategicznej opartej o 5 kroków oraz wiedzy merytorycznej naszych ekspertów z zakresu procesów działających w służbie zdrowia.

Opis firmy klienta

Szpital oraz przychodnia specjalistyczna w Lubinie jest częścią EMC Szpitale i zatrudnia prawie 500 miejsc. Szpital prowadzi opiekę zdrowotną w zakresie: opieki stacjonarnej, pomocy doraźnej, podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, opieki długoterminowej i paliatywnej, rehabilitacji, oraz medycyny pracy. Szpital cieszy się stałym wzrostem zainteresowania usługami z terenu całego Dolnego Śląska. Usługi świadczone są zgodnie z ISO 9001:2008.

Kluczowe wyzwania związane z transformacją

Wadliwa komunikacja między oddziałami i Blokiem Operacyjnym skutkująca wysokim wskaźnikiem odwołanych zabiegów i automatycznie niskim wykorzystaniem sal operacyjnych. Wysokie koszty sterylizacji pakietów narzędziowych. Nieefektywne planowanie zabiegów w ciągu dnia negatywnie wpływające na wykorzystanie sal operacyjnych oraz obłożenie szpitala.

 

ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIA
  • Opracowanie i komunikacja kierunków strategicznych dla Szpitala
  • Analiza i wprowadzenie usprawnień w procesach na Bloku Operacyjnym, przeprowadzenie eksperymentów na procesach planowania zabiegów, rekonstrukcję pakietów zabiegowych, redukcję zbędnych składników pakietów sterylizacyjnych, usprawnienie komunikacji i redukcję pracochłonności przetwarzania dokumentacji okołooperacyjnej i ostatecznie wprowadzenie usprawnień w całej ścieżce pacjenta i redukcję Lead Time.
  • Opracowanie wskaźników KPI dla procesów, wynikających ze opracowanej strategii Szpitala
  • Wdrożenie systemu zarządzania wydajnością obejmującego codzienne odprawy zespołów na Bloku Operacyjnym oraz odpraw między oddziałowych.
  • Rozwijanie kompetencji liderskich wśród szefów oddziałów.

Dedykowany Klientowi zespół składał się z ekspertów z zakresu procesów w służbie zdrowia oraz transformacji Lean.

Czas

transformacja realizowana była w czasie 2017/2018

Klient

EMC Szpital (Regionalne Centrum Zdrowia) w Lubinie, Emc-sa.pl

Usługa

Transformacja strategiczna