Organizacje nie mogą bać się usuwać inicjatyw, które marnują czas i w których nie ma realnej wartości dodanej.

Do refleksji strategicznej firmy powinny każdorazowo używać narzędzia START STOP CONTINUE.

TIPS&TRICKS

Praktyczne wskazówki dla Ciebie jako menedżera, które pomogą Ci świadomie przewodzić i skutecznie zarządzać.

Podcast Skuteczny CEO

Nazywam się Radek Drzewiecki, od ponad 16 lat prowadzę firmę Leanpassion. Zajmujemy się wzrostem efektywności procesów oraz zaangażowania pracowników. Dodatkowo, jestem założycielem dwóch startupów technologicznych Sherlock Waste i Youniversity.be. Robię to, co robię, ponieważ chcę, aby firmy były świetne, a ludzie szczęśliwi w pracy. Dlatego dla mnie skuteczny menedżer to nie tylko taki, który osiąga cele, ale przede wszystkim robi to z ludźmi, potrafi podłączyć ich do strategii firmy. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak być skutecznym CEO, jak zwiększać efektywność, zaangażowanie, budować ponadprzeciętną zdolność do adaptacji i rozwijać się, to ten podcast jest właśnie dla Ciebie.

odcinek 74

START STOP CONTINUE

Organizacje nie mogą bać się usuwać inicjatyw, które marnują czas i w których nie ma realnej wartości dodanej. W tym odcinku namawiam, aby robić refleksję strategiczną z użyciem narzędzia START STOP CONTINUE. Stosowanie tego narzędzia wymaga odwagi, ale naprawdę się opłaca i każda firma powinna go używać.

Chciałbym podziękować mojemu zespołowi, wspólnie zrobiliśmy gigantyczną rzecz – rebranding Leanovatica na Youniversity.be (https://youniversity.be): „You are the school now”.

Jeśli chcesz być swoim własnym uniwersytetem – zapraszam na 7-dniowy okres próbny, a tylko do końca 2022 roku abonament dostępny jest w cenie 49zł miesięcznie lub 490zł rocznie.

Radek

W odcinku 74:

Jak co roku w grudniu, namawiam Was do tego, abyście w swoich organizacjach przeprowadzili refleksję strategiczną. W tym odcinku przedstawiam świetne narzędzie do refleksji strategicznej, o nazwie START STOP CONTINUE.

3 typy inicjatyw strategicznych:

STOP

inicjatywy i działania, które chcemy przestać robić, które nie przynoszą rezultatów, nie mają realnego wpływu na biznes i cele, które sobie wyznaczyliśmy

CONTINUE

inicjatywy z poziomu innowacyjności, zakwestionowania modelu biznesowego, które spełniły nasze oczekiwania, przyniosły wymierne rezultaty w aspekcie kontekstu biznesowego, zostały ustandaryzowane i stały się sposobem dostarczania wartości, czyli Run the Business

START

projekty innowacyjne, projekty zmian, kwestionowania status quo, czyli inicjatywy do testowania i obserwacji – Change the Business, co do których decyzja zapada z końcem roku, czy przechodzą do STOP, czy CONTINUE

Lista START STOP CONTINUE domyka strategię na kolejny rok – posłuchaj, jak ją stworzyć.

Zapraszam!

_________________________________________

Dziękuję za Twój czas. Jeśli uważasz, że ta wiedza jest wartościowa, podziel się tym odcinkiem w social mediach albo opowiedz o nim koleżance lub koledze z pracy.

Jeśli masz wyzwanie, problem do rozwiązania i chcesz usłyszeć wskazówki na temat, który Cię interesuje, pisz do mnie: LinkedIn, Instagram, r.drzewiecki@leanpassion.pl lub na skutecznyceo@leanpassion.pl.

Słuchaj podcastu tam, gdzie Ci najwygodniej.

Podcast Apple PodcastPodcast Spotify Youtube Podcast

Transkrypcja

TIPS&TRICKS START STOP CONTINUE

Odcinek 74 podcastu Skuteczny CEO

Dzień dobry, Moi Drodzy, cześć!

Witam Was serdecznie. Dziś króciutki odcinek w kategorii TIPS&TRICKS: START STOP CONTINUE.

Zanim przejdę do tego cudownego narzędzia, którego używam do refleksji strategicznej START STOP CONTINUE, chciałem podziękować swojemu zespołowi. Zrobiliśmy gigantyczną rzecz, listopad był strasznie ciężki. Wszyscy pracowali w prawie każdy weekend, ale było warto. Zrobiliśmy rebranding Leanovatica na Youniversity.be. Należę do takich ludzi, którzy zaraz po kick-offie technologicznym wstydzą się swojego produktu. Wczoraj, w sobotę – dzisiaj jest niedziela – zdecydowałem się zainstalować w końcu naszą aplikację, nie mogłem wytrzymać. Jestem dumny z tego, jaki produkt stworzyliśmy.

Sama nazwa, samo hasło You are the school now, cudowny film rebrandingowy – jak chcecie, Moi Drodzy Słuchacze – mamy teraz 7 dniowy okres próbny, potem kosztuje to 49zł miesięcznie lub 490zł na rok. Od stycznia 2023 te ceny będą 59zł miesięcznie lub 590zł na rok. Youniversity.be, jak sama nazwa wskazuje You are the school now youniversity.be – Bądź swoim własnym uniwersytetem!

Jeszcze raz, Drogi Zespole Youniversity.be/Leanovatica, dziękuję Wam bardzo za ogromną pracę, za Konferencję Human Focused Learning, która odbyła się, była taką kulminacją rebrandingu, 28 listopada 2022 roku. Minus – jesteśmy przegrzani, przemęczeni, było za dużo na raz i to jest też pewna refleksja.

Wracając do refleksji, w kilku odcinkach mówiłem, że dla mnie grudzień to jest taki moment właśnie zwolnienia tempa. Prywatnie, personalnie wybieram się zawsze na tydzień w góry. Babia Góra, chodzenie po górach, rozmowy z samym sobą, modlitwa, medytacja, refleksja odnośnie tego, co było fajne w tym roku, a co warto zmienić. Kończy się to taką listą rzeczy co mam zamiar robić dalej, bo mi się sprawdziły, czyli eksperymenty zamieniam na standardy. Nazywam to CONTINUE. Zapisuję rzeczy, które mam zamiar przestać robić i zapisuję sobie rzeczy, które mam zamiar sprawdzić, które mam zamiar poeksperymentować.

Odcinek 74: TIPS&TRICKS START STOP CONTINUE

Grudzień to jest też taki moment, w którym namawiam Was do tego, żeby robić refleksję strategiczną w swojej organizacji. My w Grupie Leanpassion zamykamy perspektywę strategiczną, 15 grudnia domkniemy perspektywę strategiczną 2023-2025, czyli po prostu strategię. Oprócz narzędzi, których używaliśmy podczas tych sesji, czyli kwestionowanie misji, wizji, pozyskanie wartości od ludzi, oprócz 5 Sił Portera, SWOT, macierzy BCG, porządkowania portfolio produktowego, czy też modelu PARC, o którym mówiłem w poprzednich odcinkach, czyli People, Architecture, Routines i Culture – bardzo ważną rzeczą dla mnie, bez tego strategia nie powinna się domknąć, jest zrobienie listy START STOP CONTINUE.

Na czym to polega? To ćwiczenie polega na tym, żeby się zatrzymać, spotkać się w zespole, najlepiej w gronie strategicznym, wypisać wszystkie rzeczy które robimy na poziomie strategicznym – wielokrotnie Wam mówiłem, że dzielę organizację na trzy poziomy: firma, procesy i ludzie. Gremium strategiczne spotyka się – taki warsztat trwa około 2 godzin, oczywiście trzeba się przygotować – i wypisujemy wszystkie inicjatywy strategiczne, które robimy w organizacji. Inicjatywami strategicznymi są wszystkie te rzeczy, które dotykają całej firmy. Lub alokowane są do tego zasoby i traktujemy ją jako inicjatywę, która ma nam dawać innowację nie danego obszaru procesu czy też zespołu, ale innowację dotyczącą modelu funkcjonowania , np. całej strategii działania.

W każdym razie, wypisujemy rzeczy, które robimy na poziomie strategicznym, które robimy w 2022 i dzielimy je na trzy typy aktywności, trzy typy inicjatyw.

Jako pierwsze wybieramy te, które chcemy zatrzymać, które chcemy przestać robić. Tutaj mam prosty klucz. Bierzecie sobie cele strategiczne, lub Wasze wyzwania, lub kulturę organizacyjną – cokolwiek, z czym chcecie to połączyć, wypisujecie wszystkie inicjatywy, które macie i zastanawiacie się, które z nich mają realny wpływ na biznes, na cele, które sobie wyznaczyliście. Jeśli nie mają, to przerzucacie je do zaparkowania na kategorię „przestać robić”. Oczywiście jest do tego jeszcze dyskusja, bo być może jest to pewien eksperyment, być może nie wspiera to jeden do jednego biznesu, ale wspiera kulturę organizacyjną. W każdym razie trzeba mieć tutaj odwagę, bo z tym STOP DOING jest jak ze sprzątaniem garażu – zawsze jest taka dyskusja, że nagle wszystko jest potrzebne.

Dzisiaj firmy bardzo mocno robią sobie krzywdę. Przed pandemią organizacje miały kilka do kilkunastu inicjatyw strategicznych, dzisiaj jest ich kilkadziesiąt i – uwierzcie mi – ludzie wariują. Bo zarządy bardzo często widzą tylko perspektywę wybranych inicjatyw strategicznych, a ludzie biegają za swoim biznesem i jeszcze dodatkowo każe im się robić masę tych wszystkich zmian. W związku z tym bardzo często kończy się to na Komitetach Sterujących i zrobieniu prezentacji – wiem co mówię, bo pracuję z wieloma organizacjami po pandemii i zarządzający jakby odrabiali zaległości, albo – wybaczcie że wprost – ale z lęku chcemy czuć się ważni i potrzebni.

W związku z tym pierwsza rzecz, którą bierzemy, to bierzemy inicjatywy i bierzemy działania, które mamy zamiar przestać robić. Co to znaczy przestać robić? To znaczy przestać robić, zatrzymać je, nie przynoszą nam rezultatów, przez rok czy dwa je sobie testowaliśmy, nie przynoszą rezultatów, przestańmy je robić. To może dotyczyć produktu, nowej inicjatywy strategicznej, sposobu działania, nierentownych klientów, itd. Przestać to robić po prostu! To jest bardzo ważne – powiedziałbym, że z tych trzech rzeczy START STOP CONTINUE, STOP jest najtrudniejszą rzeczą, dlatego że dotyczy mentalności, przywiązania do niektórych rzeczy.

Pamiętam, jak jeden z moich klientów miał w misji, że produkuje zdrowe jedzenie i zdecydował się na takiej sesji zamknąć dwa zakłady produkcyjne z pięciu, dlatego że produkował w nich akurat ten produkt, który najmniej spełniał założenia misji. To była ogromna odwaga i to zostało zrobione na poziomie takiej sesji.

Drugi typ aktywności to jest CONTINUE, czyli te rzeczy, które przyniosły Wam rezultaty. Najczęściej CONTINUE robimy do „młodych” inicjatyw, które były eksperymentami w poprzednim roku, były inicjatywami z poziomu innowacyjności, zakwestionowania modelu biznesowego. Jak je definiowaliśmy to robiliśmy PDCA, czyli Plan, Try (Do) – że przez rok wypróbujemy, Check to jest sprawdzenie, czy inicjatywa przyniosła takie rezultaty, jak sobie zrobiliśmy w Planie i Act – jeśli spełnia nasze oczekiwania to po prostu ją standaryzujemy i wrzucamy na listę inicjatyw Run the Business, czyli sposobu dostarczania wartości, sposobu pracy.

Dla mnie wszystko, co jest w CONTINUE, to są rzeczy, które zostały zwalidowane w praktyce, przetestowane i mamy znowu realne KPI-je, realne wyniki, realne dowody na to, że przynoszą nam rezultaty w perspektywie kontekstu biznesowego.

Ostatnia rzecz to jest dla mnie START. Dla mnie to są tylko projekty innowacyjne, projekty zmian inicjatywy, kwestionowania status quo, które powinny być notabene robione „z boku”. Przepraszam za tę małą dygresję, ale wiele organizacji oprócz tego, że nie potrafią zatrzymywać rzeczy, które nie działają, to jeszcze nie wiedzą, jak rozróżnić perspektywę Run the Business i Change the Business. Czyli w jaki sposób robić projekty innowacyjne, kiedy ci sami ludzie po prostu pracują.

Dla mnie podstawą projektów innowacyjnych jest uwolnienie na nie czasu, czyli STOP DOING THEM, czyli to co powiedziałem wcześniej: zatrzymanie rzeczy, które nie przynoszą rezultatów. Myślę, że 50-60% rzeczy to jest do wyrzucenia z firmy. Ale do tego trzeba mieć odwagę, prawda? Bo wiecie, takie proste narzędzie się wydaje. CONTINUE staje się dla mnie Run the Business, czyli wyczyściłem swój garaż. Ale teraz chcę się zastanowić, czy w moim garażu zainstaluję inteligentne oświetlenie. Więc wrzucam rzeczy na START – to są rzeczy do przetestowania, to są rzeczy, które dajemy na Change the Business, na inicjatywy, które będziemy przez rok obserwować i na koniec roku, w grudniu 2023 podejmiemy decyzję, czy są STOP, czy są CONTINUE.

Drodzy Menedżerowie, namawiam Was bardzo serdecznie, aby usiąść z tym narzędziem w swoim gronie strategicznym. Można to też zrobić do życia prywatnego, można to zrobić na poziomie każdego zespołu, ale najczęściej jest to do zrobienia na poziomie inicjatyw strategicznych. Wypisujecie te kilkanaście, kilkadziesiąt inicjatyw strategicznych, które każdy menedżer przecież w „pocie czoła i z językiem na wierzchu” dowozi i dzielicie je na STOP, na CONTINUE i być może dodajecie sobie rzeczy, które możecie sobie włożyć z uwagi na to, że uwolni Wam się czas i możecie coś przetestować.

Czyli proste narzędzie START STOP CONTINUE, każda firma powinna to zrobić.

Wiem, że nie powiedziałem niczego odkrywczego dzisiaj, ale serdecznie namawiam Was do tego, żeby robić refleksję strategiczną na tym narzędziu. Nie bójcie się usuwać rzeczy, które wkurzają wszystkich, które marnują czas, w których nie mamy realnej wartości dodanej. To jednak wymaga już pewnej odwagi.

Wszystkiego dobrego Moi Drodzy, do usłyszenia w kolejnym odcinku. Cześć!