Ostatnia aktualizacja: 20.01.2023
Pracownicy są zestresowani i niezaangażowani – tak wynika z raportu Gallupa the State of the Global Workplace: 2022 Report. Powinno to skłonić menedżerów do pewnej refleksji, czy ich ludzie również przykładają się do tych statystyk. Jeśli tak, koniecznie trzeba to zmienić. To liderzy w okresie turbulencji na rynku pracy stają się głównymi architektami zmian. Na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za stworzenie takiego miejsca pracy, w którym pracownik może dobrze prosperować, wykazywać zaangażowanie i energię do działania. Lider musi zacząć działać.
W Artykule:
- Zaledwie 21% pracowników na świecie deklaruje, że są zaangażowani w wykonywanie swojej pracy. Europa i Polska notują znacznie słabszy wynik, jest to bowiem jedynie 14%. Pomimo, że swoim zaangażowaniem w pracę Polacy nie odbiegają od poziomu europejskiego, nieciekawą perspektywą jest fakt, że aż 86% pracowników w naszym kraju traktuje pracę jako przykry obowiązek.
- Poziom stresu na świecie jest bardzo wysoki i wynosi 44%. W Polsce problemy ze stresem zgłasza 38% ludzi.
- 23% Polaków w 2021 roku odczuwało codzienną złość. To o 3% więcej niż w roku 2020. Takie same odczucia mają ludzie globalnie na świecie. W Europie jest to 19%.
- 45% pracowników na świecie uważa, że 2021 rok był dobrym czasem na zmianę pracy. W Europie myśli tak 20%, a w Polsce – uwaga – jest to 62% badanych. Polacy są zatem bardziej skłonni do zmiany pracy niż inne narodowości.
- Poziom stresu, zmartwień, smutku i codziennej złości przekłada się bezpośrednio na dobrostan pracowników. Z kolei dobrostan jest barometrem zaangażowania. Ludzie szczęśliwi dadzą z siebie to, co najlepsze i wspólnie będą tworzyć świetną organizację. Great Companies, Happy People – firmy będą wielkie, jeśli ich pracownicy będą szczęśliwi!
- W tym artykule podpowiadamy, jak w 3-krokowej „terapii” zmniejszyć stres i pobudzić zaangażowanie pracowników.
Spis treści:
- Fakty wg raportu Gallupa
- Czy moi ludzie są zestresowani i niezaangażowani?
- Rozwiązania w zakresie zaangażowania pracowników
- Dobrostan kluczem do wydajności w miejscu pracy
- 3 kategorie dobrostanu
- 5 elementów dobrego samopoczucia
- Dobrostan a zaangażowanie
- Jak wspierać pracowników w sferze wellbeing
- ESG – standardy środowiskowe, społeczne i związane z ładem korporacyjnym
- Firma społecznie odpowiedzialna
Zobacz też: Zaangażowanie jako najważniejsze wyzwanie współczesnych organizacji
Fakty wg raportu Gallupa 2022
Przyjrzymy się, jak w 2022 roku pracownicy w Polsce i na świecie oceniali swoje podejście do pracy i do życia. Uwaga – zebrane w raporcie dane dotyczą roku 2021.
Zaangażowanie pracowników
Tylko 21% pracowników na świecie deklaruje, że są zaangażowani w wykonywanie swojej pracy. Europa notuje znacznie mniejszą liczbę, jest to bowiem tylko 14%. W Polsce poziom zaangażowania pracowników co prawda wzrósł o 2 punkty procentowe w porównaniu z 2020 rokiem i tak jak w Europie, wyniósł zaledwie 14%. Swoim zaangażowaniem w pracę – statystycznie – nie odbiegamy od poziomu europejskiego, który jest wyjątkowo niski.
Ocena życia
33% pracowników na świecie uważa, że prosperują w dobrostanie. W Europie w dobrostanie żyje aż 47%. Polscy pracownicy oceniają jakość życia jako dobrą w 34%. Jest to spadek o 1% w porównaniu z rokiem 2020.
Codzienny stres
44% ludzi na świecie zgłasza, że podlegają codziennemu stresowi. W Polsce grupa zestresowanych wynosi 38%, czyli o 6% więcej pracowników zgłasza w 2021 roku problemy ze stresem, w porównaniu do roku poprzedniego. W Europie 39% ludzi doświadcza codziennie stresu w pracy.
Codzienne obawy
Mówi się, że Polacy lubią się zamartwiać. Według raportu Gallupa poziom zamartwiających się Polaków wzrósł z 25% w 2020 roku do 31% w 2021. Na świecie obawy odczuwa dziennie aż 44% ludzi. W Europie to 37%.
Codzienny smutek
Smutne społeczeństwa to oznaka turbulentnych czasów. Na świecie codzienny smutek deklaruje 23%, w Europie 21, a w Polsce 20% respondentów. To o 4 punkty procentowe więcej, niż Polacy deklarowali w 2020 roku.
Codzienna złość
23% Polaków w 2021 roku odczuwało codzienną złość. To o 3% więcej niż w roku 2020. Takie same odczucia mają ludzie globalnie na świecie. W Europie jest to 19%.
Dobry klimat do zmiany pracy
43% pracowników na świecie uważa, że 2021 rok jest dobrym czasem na zmianę pracy. W Europie myśli tak 20%, a w Polsce – uwaga – jest to 62% badanych. Pomimo, że w naszym kraju odsetek ludzi uważających, że klimat na zmianę pracy w 2021 roku jest sprzyjający, w 2020 wynosił aż 65%. Polacy są zatem bardziej skłonni do zmiany pracy niż inne narodowości.
Gallup mówi o zjawisku job recovery, czyli zmiany, odbudowywania podejścia do pracy. W dużej mierze przyczyniła się do tego pandemia, która pociągnęła za sobą zmiany w modelu pracy, a przede wszystkim podejście ludzi do pracy i życia. Nastąpiło swego rodzaju przetasowanie w kontekście priorytetów życiowych. Jest to wyraźny sygnał dla zarządzających – na rynku pracownika to pracodawca musi zmienić swoje podejście, jeśli zależy mu na pozyskaniu talentów i wartościowych pracowników oraz na ich utrzymaniu.
Czy moi ludzie są zestresowani i niezaangażowani?
To pytanie powinien sobie zadać każdy lider, któremu zależy na efektywnym i zaangażowanym zespole. By zmniejszyć stres i pobudzić zaangażowanie Gallup proponuje zastosowanie „terapii” w trzech krokach:
- Zaangażuj pracowników
Kiedy pracownicy są zaangażowani w pracę, są bardziej wydajni i zaangażowani oraz mają większe szanse na rozwój.
- Zainwestuj w ich dobre samopoczucie (Wellbeing)
Minimalizowanie wypalenia, rotacji i stresu zaczyna się od troski o dobro pracownika: wszystkie pięć jego elementów.
- Wsłuchaj się w głos pracowników w zakresie standardów środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym (ESG)
Pokaż swoim pracownikom, że chodzi o coś więcej niż pieniądze. Ludzie muszą wiedzieć, że przyczyniają się do lepszej przyszłości dla wszystkich.
Rozwiązania w zakresie zaangażowania pracowników
Gallup definiuje zaangażowanie pracowników jako zaangażowanie i entuzjazm pracowników zarówno w ich pracę, jak i miejsce pracy. Miejsce pracy zmieniło się diametralnie, poczynając od restrukturyzacji modelu pracy, rozwój pracy zdalnej, ewaluację modelu hybrydowego, przez wprowadzanie na szeroką skalę nowych technologii i potrzebę większej sprawności. Ale miara tego, co sprawia, że środowisko pracy jest świetne, już nie.
Najlepsze środowisko pracy to takie, w którym pracownicy czują się zadbani, znają swoją rolę i nie boją się podnieść ręki, kiedy widzą problem. Zaangażowanie pracowników jest katalizatorem poprawy wyników biznesowych firmy. Dlatego każda organizacja powinna zadbać o środowisko pracy sprzyjające zaangażowaniu, bo od tego zależy realizacja jej strategii biznesowej.
Pamiętajmy, że to ludzie tworzą firmę, a zaangażowanie pracowników jest podstawowym elementem osiągania wyników i jej wzrostu. Autorytet i postawa lidera mają bezpośredni wpływ na zaangażowanie zespołu. Zaangażowani pracownicy osiągają lepsze wyniki i to odróżnia firmę od konkurencji. Dlatego liderzy powinni skupiać się na budowaniu motywacji i zaangażowania swoich zespołów.
Dobrostan kluczem do wydajności w miejscu pracy
Dobrostan pracowników to nie tylko sprawność fizyczna czy dobre odżywianie, ale również wszystkie aspekty życia. Kiedy pracownicy dobrze czują się w zespole, w pracy, organizacja odnosi bezpośrednie korzyści: biorą mniej dni chorobowych, osiągają wyższą wydajność i mają niższe wskaźniki wypalenia i rotacji. Jednakże kiedy ludzie nie czują się w pracy dobrze, cierpi na tym również wynik całej organizacji.
Dobre samopoczucie obejmuje wszystkie rzeczy, które są ważne dla każdego z nas i to, jak doświadczamy naszego życia. Dlaczego dobre samopoczucie jest takie ważne i jaki jest koszt złego samopoczucia?
Wpływ dobrego samopoczucia wykracza daleko poza to, jak ludzie się czują — wpływa na liczbę dni chorobowych branych przez pracowników, wydajność ich pracy, wypalenie i prawdopodobieństwo odejścia z firmy. Oto tylko niektóre z kosztów złego samopoczucia wg Gallupa:
- 75% kosztów medycznych naliczonych głównie z powodu stanów, którym można było zapobiec
- 20 milionów dolarów dodatkowych utraconych szans na każde 10 000 pracowników z powodu zmagania się lub cierpienia pracowników
- 322 miliardy dolarów kosztów obrotów i utraconej produktywności na całym świecie z powodu wypalenia pracowników
- 15% do 20% łącznych wynagrodzeń w kosztach obrotu dobrowolnego średnio z powodu wypalenia zawodowego
3 kategorie dobrostanu
Według Gallup Net Thriving ludzi można podzielić na trzy kategorie dobrostanu:
Dobrze prosperujący
Ludzie z pozytywnymi opiniami na temat swojego obecnego życia i najbliższych pięciu lat.
Zmagający się
Ludzie, którzy zmagają się w obecnym życiu i mają niepewne lub negatywne poglądy na przyszłość.
Cierpiący
Ludzie, którzy kwestionują swoje życie, są nieszczęśliwi i mają negatywne poglądy na przyszłość.
Dobrą wiadomością jest to, że każda organizacja może zrobić wiele w tym zakresie i podjąć kroki w celu poprawy samopoczucia pracowników.
5 elementów dobrego samopoczucia
We współpracy z czołowymi ekonomistami, psychologami i innymi naukowcami Gallup zbadał w 2021 roku dobrostan ponad 98% światowej populacji. Pięć wspólnych elementów, których ludzie potrzebują, aby dobrze prosperować, obejmuje aspekty życia, nad którymi można pracować. Najważniejszym elementem dobrostanu – i podstawą pozostałych czterech – jest pomyślność zawodowa.
5 elementów dobrego samopoczucia:
- Pomyślność zawodowa [Career Wellbeing]
Lubisz to, co robisz na co dzień. - Dobrobyt społeczny [Social Wellbeing]
to poczucie przynależności do społeczności i wnoszenia wkładu w społeczeństwo. - Dobrobyt finansowy [Financial Wellbeing]
to stan, w którym osoba może w pełni wywiązać się z bieżących i nadchodzących zobowiązań finansowych, może czuć się bezpiecznie w swojej przyszłości finansowej i jest w stanie dokonywać wyborów, które pozwalają jej cieszyć się życiem. - Dobre samopoczucie fizyczne [Physical Wellbeing]
to zdolność do utrzymania zdrowej jakości życia, która pozwala nam w pełni wykorzystać nasze codzienne czynności bez nadmiernego zmęczenia lub stresu fizycznego. - Dobrobyt społeczności [Community Wellbeing]
to połączenie warunków społecznych, ekonomicznych, środowiskowych, kulturowych i politycznych, zidentyfikowanych przez jednostki i ich społeczności jako niezbędne do rozwoju i wykorzystania ich potencjału.
Ważnym rodzajem dobrobytu jest również dobrostan emocjonalny [Emotional Wellbeing]. Dobre samopoczucie emocjonalne oznacza bycie szczęśliwym, doświadczanie pozytywnych emocji, takich jak miłość, radość czy współczucie oraz ogólne zadowolenie z życia.
Dobrostan a zaangażowanie
Dobre samopoczucie pracowników w pracy i ich poziom zaangażowania są jak naczynia połączone. Zaangażowani pracownicy są bardziej produktywni i kreatywni, ale z drugiej strony ci, którzy są zaangażowani w pracy, ale nie prosperują w życiu stanowią pewne ryzyko dla wzrostu organizacji.
Pracownicy, którzy są zaangażowani w pracy, ale nie odczuwają dobrostanu w życiu, w porównaniu z tymi, którzy są i zaangażowani, i dobrze prosperują w życiu:
- 61% częściej lub zawsze doświadcza wypalenia
- 48% częściej zgłasza codzienny stres
- 66% bardziej jest narażonych na codzienne zmartwienia
- 2x częściej zgłasza smutek i złość
Relacja pomiędzy dobrostanem a zaangażowaniem w pracę jest wzajemna. Pomyślność zawodowa jest podstawą innych elementów dobrostanu, natomiast zaangażowanie pracowników jest największym czynnikiem wpływającym na pomyślność zawodową [Career Wellbeing].
Organizacje powinny zadbać zarówno o dobrostan, jak i zaangażowanie pracowników, aby uzyskać efekty wzajemnie korzystne zarówno dla pracowników, jak i wyników biznesowych i wzrostu firmy.
Jak wspierać pracowników w sferze wellbeing
Gallup zidentyfikował siedem katalizatorów, które pracodawcy mogą wykorzystać do wspierania i zmiany zachowań związanych z dobrostanem swoich pracowników. Każdy z siedmiu katalizatorów może być wykorzystany do lepszego wspierania pracowników w pięciu elementach dobrostanu:
- Rozwój: Czy plany rozwoju firmy obejmują cele związane z dobrostanem?
- Uznanie: Czy dzieli się i świętuje sukcesy związane z dobrostanem?
- Komunikacja: Czy komunikacja, zwłaszcza od liderów i menedżerów, jest zgodna z kulturą organizacyjną i otwarta?
- Zachęty/ incentives: Czy firma inspiruje do udziału działaniach budujących przynależność i zaangażowanie?
- Wydarzenia: Czy firma buduje świadomość prosperującej kultury organizacji?
- Zasady i wytyczne: Czy firma działa za lub przeciw rozwojowi każdego z pięciu elementów dobrostanu?
- Udogodnienia: Czy firma zapewnia udogodnienia w miejscu pracy, pozwalające na łatwiejszą współpracę?
ESG – standardy środowiskowe, społeczne i związane z ładem korporacyjnym
Firmy stosujące zasady ESG charakteryzują się wyższym wzrostem finansowym i optymalizacją, mniejszą zmiennością, wyższą wydajnością pracowników, mniejszą liczbą interwencji regulacyjnych i prawnych, wyższym wzrostem i niższymi kosztami. ESG, czyli z j. ang. environmental, social and governance standards, analizuje czynniki, które pozwalają lepiej przyjrzeć się stabilności i zdolności organizacji do adaptacji.
W ostatnim czasie w biznesie następuje zwrot od podejścia skoncentrowanego wyłącznie na generowaniu zysku do podejścia skoncentrowanego na generowaniu wartości. Według Deloitte za wcześnie jest mówić o tym, że jest to stały zwrot. Natomiast na pewno miała miejsce redefinicja pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu i jej rozszerzenie o czynniki ESG związane z ochroną środowiska, czynnikami społecznymi i tymi związanymi z ładem korporacyjnym. To kluczowe kryteria, na które powinna zwracać uwagę każda firma dążąca do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju.
Oto jak w raporcie Gallupa the State of the Global Workplace: 2022 Report przedstawiają się standardy ESG w skali globalnej, europejskiej i w skali naszego kraju:
Ochrona środowiska
Czy jesteś zadowolony z wysiłków na rzecz ochrony środowiska?
% odpowiedzi pozytywnych:
- Świat: 61%
- Europa: 44%
- Polska: 49%
Czynniki społeczne
Czy wczoraj traktowano cię z szacunkiem?
% odpowiedzi negatywnych:
- Świat: 11%
- Europa: 8%
- Polska: 5%
Ład korporacyjny (zarządzanie)
Czy korupcja jest powszechna w firmach zlokalizowanych w Twoim kraju?
- Świat: 74%
- Europa: 60%
- Polska: brak danych
Firma społecznie odpowiedzialna
We współczesnym świecie biznesu chodzi o coś więcej niż pieniądze, o coś więcej niż wartość dodana dla klienta. Współczesne firmy dążą do tego, aby być organizacjami społecznie odpowiedzialnymi, a pracujący w nich ludzie wiedzą, że przyczyniają się do lepszej przyszłości dla wszystkich. To również buduje zaangażowanie i przynależność do organizacji, która wychodzi poza ramy rachunku zysków i strat.
Gallup zachęca organizacje do przyjrzenia się temu, w jaki sposób pracownicy odczuwają, czy ich firma spełnia standardy ESG. Jest pięć podstawowych pytań, które można dołączyć do dowolnej ankiety pracowniczej. Oto one:
- Jeśli zgłoszę zastrzeżenia dotyczące etyki i uczciwości, jestem przekonany, że mój pracodawca postąpi właściwie.
- W pracy jestem traktowany z szacunkiem.
- W pracy jest ktoś, kto wspiera mój rozwój.
- Moja organizacja dba o moje ogólne samopoczucie.
- Moja organizacja ma pozytywny wpływ na ludzi i na planetę.
Jeśli w skali „zdecydowanie się zgadzam” do „zdecydowanie się nie zgadzam” większość odpowiedzi skłania się do odpowiedzi negatywnej, przed organizacją wiele pracy. Jednakże gra jest warta świeczki. Poziom stresu, zmartwień, smutku i codziennej złości przekłada się bezpośrednio na dobrostan pracowników. Z kolei dobrostan jest barometrem zaangażowania. Ludzie szczęśliwi dadzą z siebie to, co najlepsze i wspólnie będą tworzyć świetną organizację. Great Companies, Happy People – firmy będą wielkie, jeśli ich pracownicy będą szczęśliwi!
_______________________________________
Czy Twoi pracownicy są zestresowani i niezaangażowani? Tylko TY – jako LIDER – możesz to zmienić!
Jeśli chcesz stworzyć takie miejsce pracy, w którym pracownicy będą dobrze prosperować, wykazywać zaangażowanie i energię do działania – skontaktuj się z nami >> bezpłatna konsultacja