Kierunek – wskaźnik – cel.

Skuteczne podejście do definiowania celów strategicznych organizacji.

TIPS&TRICKS

Praktyczne wskazówki dla Ciebie jako menedżera, które pomogą Ci świadomie przewodzić i skutecznie zarządzać.

Podcast Skuteczny CEO

Nazywam się Radek Drzewiecki, od ponad 16 lat prowadzę firmę Leanpassion. Zajmujemy się wzrostem efektywności procesów oraz zaangażowania pracowników. Dodatkowo, jestem założycielem dwóch startupów technologicznych Sherlock Waste i Leanovatica – Netflix dla biznesu. Robię to, co robię, ponieważ chcę, aby firmy były świetne, a ludzie szczęśliwi w pracy. Dlatego dla mnie skuteczny menedżer to nie tylko taki, który osiąga cele, ale przede wszystkim robi to z ludźmi, potrafi podłączyć ich do strategii firmy. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak być skutecznym CEO, jak zwiększać efektywność, zaangażowanie, budować ponadprzeciętną zdolność do adaptacji i rozwijać się, to ten podcast jest właśnie dla Ciebie.

odcinek 59

CZYM RÓŻNI SIĘ KIERUNEK OD WSKAŹNIKA I OD CELU?

W tym odcinku namawiam do takiego oto podejścia do definiowania celów strategicznych: kierunek – wskaźnik – cel.  Czym różni się kierunek od wskaźnika i od celu? Stawiając cele, czy to na poziomie strategicznym, czy taktycznym: najpierw mamy obszar koncentracji [kierunek], następnie w jaki sposób chcemy to mierzyć [wskaźnik], i jaki będzie konkretny poziom, do którego chcemy dążyć [cel].

Jeśli wyzwaniem dla Twojej firmy jest definiowanie celów strategicznych, tradycyjnie zapraszam do kontaktu: bezpłatna konsultacja. Jesteśmy również otwarci na wszelkie pytania dotyczące wyzwań biznesowych Twojej organizacji.

Dzisiaj, 12.07.2022, w moje urodziny, mam dla Was wyjątkowy prezent: 7% rabatu na roczny dostęp do najlepszego miejsca rozwojowego w Polsce – portalu StrategiaLean.pl

kod rabatowy: skutecznyceo
link do strony: https://strategialean.pl/presale/
kod jest ważny tylko 12.07.2022 do godziny 23:59

Udostępnij ten kod rabatowy również znajomym!

Radek

W tym odcinku:

Tworząc kontekst biznesowy, strategię czy też cele strategiczne, musimy doprowadzić do sytuacji, że wszystko jest dla pracowników jasne. Dlatego nie mówimy ludziom, że kierunek strategiczny to jest cel, nie mówimy, że KPI to jest cel. To są trzy różne rzeczy, które następują po sobie:

  1. Kierunek strategiczny – obszar koncentracji organizacji
  2. Wskaźnik – jednostka pomiaru kierunku strategicznego [Key Performance Indicator]
  3. Cel strategiczny – poziom wskaźnika w konkretnych ramach czasowych [liczba]

Ten odcinek trwa mniej niż 5 minut, ale ma być krótko: kierunek – wskaźnik – cel. Ilustruję to podejście do definiowania celów strategicznych na przykładach. Zapraszam do słuchania!

_________________________________________

Dziękuję za Twój czas. Jeśli uważasz, że ta wiedza jest wartościowa, podziel się tym odcinkiem w social mediach albo opowiedz o nim koleżance lub koledze z pracy.

Jeśli masz wyzwanie, problem do rozwiązania i chcesz usłyszeć wskazówki na temat, który Cię interesuje, pisz do mnie: LinkedIn, Instagram, r.drzewiecki@leanpassion.pl lub na skutecznyceo@leanpassion.pl.

Słuchaj podcastu tam, gdzie Ci najwygodniej.

Podcast Apple PodcastPodcast Spotify Youtube Podcast

Transkrypcja

TIPS&TRICKS Czym różni się kierunek od wskaźnika i od celu?

Odcinek 59 podcastu Skuteczny CEO

12 lipca to dla mnie wyjątkowy dzień, obchodzę urodziny, a konkretnie 45. Z tej okazji mam dla Was prezent. Dziś kończy się przedsprzedaż w najniższej cenie dostępu do naszej platformy, najnowszego projektu StrategiaLean.pl, na której znajdziecie społeczność, bazę wiedzy, case studies, sesje na żywo, całą Leanovaticę i mój podcast w formie video. Niektóre odcinki będziemy nagrywać na żywo z Waszymi pytaniami.

Z tej okazji na stronie strategialean.pl, gdzie uruchomiliśmy sprzedaż, w sklepie jak wpiszecie w kodzie rabatowym: skutecznyceo, to otrzymacie 7% rabatu. Wszystko kończy się dzisiaj, 12 lipca 2022, o godzinie 23:59. Po tej godzinie kod będzie nieważny.

Platforma rusza w październiku 2022. Tak jak powiedziałem, będzie to jedno z najlepszych miejsc rozwojowych w Polsce, jak nie na świecie. Będziemy się wymieniać wiedzą, budujemy społeczność, wrzucamy tam ponad 1000 filmów rozwojowych, no i podcast, który będzie też na żywo.

Serdecznie Was zapraszam! Na hasło skutecznyceo w kodzie rabatowym. Przedsprzedaż jest w tej chwili 590zł brutto, a z kodem skutecznyceo dostaniecie 7% rabatu dzisiaj do końca dnia.

A teraz zapraszam Was do wysłuchania odcinka o tym, czym się różnią cele od kierunków strategicznych i od wskaźników. Miłego dnia, Moi Drodzy, wszystkiego najlepszego, cześć!

Odcinek 59: TIPS&TRICKS Czym różni się kierunek od wskaźnika i od celu?

Cześć, Moi Drodzy!

Nawiązując do pracy nad kulturą organizacyjną, nawiązując do pracy nad refleksją strategiczną, nad strategią, nad celami strategicznymi, zauważyłem, że obecnie bardzo dużo menedżerów, powiedziałabym większość, używa na skróty, trochę nomenklaturowo, myląc… – patrzcie, znowu oceniam. Mam nadzieję, że macie dystans do tych moich ocen. Wiecie, „rola konsultanta”. Całe życie jestem konsultantem, wszystkim doradzam, ale nie boję się też rad doradców. W tej chwili w naszej firmie są trzy firmy doradcze, które pomagają nam w rzeczach, o których nie mamy pojęcia. Też musiałem dojrzeć do tego, żeby poprosić o pomoc. Ale wracając do meritum…

Tworząc ten kontekst biznesowy, tworząc strategię czy też cele strategiczne, musimy doprowadzić do sytuacji, żeby wszystko było dla tych ludzi jasne. Dlatego nie mówcie, że kierunek strategiczny to jest cel, nie mówcie, że KPI to cel, tylko to są trzy różne rzeczy, które następują po sobie.

Podam Wam przykład. Dajmy na to, że robicie refleksję strategiczną i chcecie w strategii uwzględnić ludzi. Mówicie, że Waszym obszarem koncentracji, Waszym kierunkiem rozwoju jest poziom satysfakcji pracowników. To jest kierunek. Zobaczcie, że nie ma tam żadnej liczby, nie ma sposobu pomiaru, nie ma żadnego wskaźnika itd.

Drugą rzeczą, którą robicie w kontekście tego kierunku strategicznego, jest zadanie sobie pytanie, jak będziecie to mierzyć. Mówicie sobie np.: „Moim sposobem pomiaru jest ENPS [Employee Net Promoter Score]. To jest sposób, w jaki ja będę weryfikował sposób pomiaru tego konkretnego kierunku”.

Czyli wysoki poziom satysfakcji pracowników to jest kierunek, wskaźnik to jest ENPS, czyli pomysł na pomiar: Key Performance Indicator. Nie cel, tylko indicator, czyli wskaźnik pomiaru efektywności, wskaźnik pomiaru tego konkretnego obszaru koncentracji. I mówimy, że ENPS ma być 50 – czyli to jest konkretny cel.

Jeśli używamy słowa „cele strategiczne”, upewnijmy się, że tam jest liczba, ponieważ ludzie muszą wiedzieć, kiedy jesteśmy na zielono, kiedy jesteśmy na czerwono. Czyli kiedy cel został zrealizowany, a kiedy nie jest zrealizowany.

Wyobraźcie sobie, że mówicie, że naszym celem jest wysoki poziom zadowolenia pracowników i mówicie: to jest cel strategiczny. To skąd będziemy wiedzieć, że go osiągnęliśmy? Rozumiecie? Dlatego to jest kierunek strategiczny, to jest obszar naszej koncentracji, to jest coś, na czym tej organizacji zależy.

Drugi krok to jest jednostka pomiaru. Czyli jak będziemy mierzyć ten wysoki poziom satysfakcji pracowników? Mówimy sobie np. ENPS albo wskaźnik rotacji niechcianej. To jest KPI, to jest wskaźnik efektywności. Jednostka pomiaru naszego obszaru strategicznego, lub kierunku strategicznego.

Trzeci krok to jest konkretny cel, czyli jaki ma być poziom tego wskaźnika w tym konkretnym roku, lub w tym konkretnym kwartale. W zależności od tego, jaką macie długą perspektywę strategiczną. I mówimy: ENPS np. 50, lub mówimy: wskaźnik rotacji niechcianej jest mniejszy niż 10%. I to jest konkretna liczba.

Czyli mówiąc o celach strategicznych, zawsze musi być tam liczba. Zawsze.

Podam inny przykład. Mówicie, że firma ma być rentowna. To jest kierunek. Wskaźnik rentowności np. mówicie marże EBIT. To jest wskaźnik rentowności, w jaki sposób ja ją będę wyliczał, w procentach w tym przypadku. I mówicie konkretny wynik 8%.

Notabene, namawiam do takiego podejścia do definiowania celów strategicznych, że jest kierunek – wskaźnik – cel.

To jest chyba pierwszy odcinek, który trwa mniej niż 5 minut. Mam trochę wyrzutów sumienia, bo jak wiecie, lubię mówić, ale kierunek – wskaźnik – cel, ma być konkretnie, ma być krótko. Pamiętajcie o tym, że stawiając cele, czy to na poziomie strategicznym, czy taktycznym, mówimy: najpierw obszar koncentracji, kierunek, następnie w jaki sposób chcemy to mierzyć, i wreszcie jaki będzie konkretny poziom, do którego chcemy dążyć: wskaźnik – kierunek – cel.

Wszystkiego dobrego, Moi Drodzy. Do zobaczenia w odcinku 60!

Cześć!