Najlepsi liderzy nie wybierają pomiędzy wynikami a ludźmi, super rezultatami a zaangażowaniem.

Oni po prostu potrafią zrobić to w taki sposób, że mają i zaangażowanych pracowników, i dobre wyniki.

Skuteczny CEO

Podcast

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak być skutecznym CEO, jak zwiększać efektywność, zaangażowanie, budować ponadprzeciętną zdolność do adaptacji i rozwijać się, to ten podcast jest właśnie dla Ciebie.

Nazywam się Radek Drzewiecki, od ponad 16 lat prowadzę firmę Leanpassion. Zajmujemy się wzrostem efektywności procesów oraz zaangażowania pracowników. Dodatkowo, jestem założycielem dwóch startupów technologicznych Sherlock Waste i Leanovatica – Netflix dla biznesu. Robię to, co robię, ponieważ chcę, aby firmy były świetne, a ludzie szczęśliwi w pracy. Dlatego dla mnie skuteczny menedżer to nie tylko taki, który osiąga cele, ale przede wszystkim robi to z ludźmi, potrafi podłączyć ich do strategii firmy.

odcinek 52

5 NAJWAŻNIEJSZYCH OBSZARÓW KONCENTRACJI SKUTECZNEGO CEO

W tym odcinku opowiadam nad czym powinien pracować skuteczny CEO by budować efektywną organizację, w której ludzie naprawdę są zaangażowani, w której mamy wysoki poziom zdolności do adaptacji i rozwijamy się szybciej niż konkurencja.

Czy można mieć to wszystko na raz? Najlepsi liderzy nie wybierają między wynikami a ludźmi, między super rezultatami a zaangażowaniem. Oni po prostu potrafią zrobić to w taki sposób, że mają i zaangażowanych pracowników, i dobre wyniki. Posłuchaj, bo to naprawdę działa.

Jeśli interesuje Cię i efektywna, i zaangażowana organizacja, w której w skali roku produktywność rośnie o minimum 20% i to niezależnie od tego, czy to jest firma produkcyjna czy usługowa oraz jeśli dodatkowo chcesz robić to w sposób innowacyjny i wspierać działania technologią, a nie robić technologię „zamiast”, zapraszam do współpracy: bezpłatna konsultacja.

Radek

W ODCINKU 52:

Oto obszary, które proponuję włączyć do agendy skutecznego CEO AD2022:

  1. REFLEKSJA TOŻSAMOŚCIOWA I STRATEGICZNA
    Refleksja tożsamościowa to zastanowienie się nad kulturą organizacyjną firmy (misja, wizja, wartości i zachowania). Refleksja strategiczna to jaki jest nasz plan na budowanie przewagi konkurencyjnej.
  2. ROZWÓJ MENEDŻERÓW LINIOWYCH
    Najważniejszą rzeczą, która powoduje, że firma zwiększa i efektywność, i zaangażowanie, jest rozwój menedżerów liniowych w aspekcie przywództwa i zarządzania. W większości firm w obu tych aspektach menedżerowie liniowi, bezpośredni przełożeni pracowników, improwizują zarządzając przez trzymanie „kciuków”.
  3. ZROZUMIENIE FIRMY, PROCESÓW I GEMBA
    Jeśli chcesz szybko zwiększyć efektywność swojej organizacji, to nie ma lepszej metody jak skupienie się na tym, co w tej firmie dodaje wartość, a co jest marnotrawstwem, czyli zrozumienie firmy, procesów i Gemba. To jest jedna z najtrudniejszych rzeczy, nie można jej robić w sposób konfrontacyjny tylko w sposób, w którym osiągamy konsensus odnośnie status quo.
  4. KONCENTRACJA NA PRODUKTYWNOŚCI
    Nawet obsesyjna koncentracja – nie bójcie się mieć dwucyfrowych celów! Zakładane przez wiele firm 3-5% wzrostu produktywności mieści się zaledwie w błędzie statystycznym…
  5. CIĄGŁE DOSKONALENIE, ROZWÓJ I NAUKA
    Spowoduj, że w firmie ludzie są zaangażowani w ciągłe doskonalenie, uczą się. Przestań pytać ludzi o pomysły! Nie pytaj ludzi co by poprawili w firmie, tylko co ich w tej firmie wkurza.

Szczegóły w tym odcinku. Zapraszam!

__________________________________

Jeśli masz wyzwanie, problem do rozwiązania i chcesz usłyszeć wskazówki na temat, który Cię interesuje, pisz do mnie:: LinkedIn, skutecznyceo@leanpassion.pl lub r.drzewiecki@leanpassion.pl

Słuchaj podcastu tam, gdzie Ci najwygodniej:

Podcast Apple PodcastPodcast Spotify Youtube Podcast

Transkrypcja podcastu

Odcinek 52

5 najważniejszych obszarów koncentracji skutecznego CEO

Cześć, witajcie Moi Drodzy,

W dzisiejszym odcinku chciałbym powiedzieć Wam, oczywiście z mojej subiektywnej strony, nad czym powinien pracować skuteczny CEO by budować efektywną organizację. Taką, w której ludzie naprawdę są zaangażowani, w której mamy wysoki poziom zdolności do adaptacji i rozwijamy się szybciej niż konkurencja. To naprawdę działa.

Czy można mieć wszystko na raz? Tak, można. Najlepsi liderzy nie wybierają pomiędzy wynikami a ludźmi, super rezultatami a zaangażowaniem. Oni po prostu potrafią zrobić to w taki sposób, że mamy i zaangażowanych pracowników, i dobre wyniki.

Jestem bardzo emocjonalna osobą i jestem bardzo zły na to, że mimo tego, co się dzieje na świecie, mimo rekordowych odejść pracowników, mimo ciągłych zmian większość firm, większość ludzi działa bardzo stereotypowo. Zanim więc opowiem Wam o tych 5 obszarach koncentracji po prostu namawiam Was do tego, żeby nie robić tak jak inni, bo to nie działa. Jak to jest, że mamy największą atencję dzisiaj na pracowników, skupiamy się na większych benefitach, większość agendy HR-owej jest poświęcona temu, jak angażować ludzi, a ci ludzie w sposób rekordowy odchodzą i będą odchodzić jeszcze bardziej, dlatego, że staramy się rozwiązać wszystkie problemy na raz. Nie zastanawiamy się w ogóle, dlaczego to nie działa. Robimy tak, jak w mainstreamie jest napisane, że najważniejszy jest work-life balance, a ludzie odchodzą z powodu trzech innych aspektów. Nie czują się doceniani w organizacji, z powodu bezpośredniego przełożonego oraz trzecia rzecz, super ważna, nie czują, że to jest ich miejsce, nie maja poczucia przynależności do organizacji.

Zacznijmy więc od tej ostatniej rzeczy: brak poczucia przynależności. Pierwszym obszarem koncentracji, który proponuję włączyć do agendy skutecznego CEO jest refleksja tożsamościowa i strategiczna.

Refleksja tożsamościowa i strategiczna

Refleksja tożsamościowa to jest nic innego jak zastanowienie się nad kulturą organizacyjną firmy. Jak jest misja, dlaczego istniejemy. Jaka jest wizja, do czego dążymy. Jak chcemy współpracować ze sobą na co dzień, by wspierać misję, wizję, czyli wartości i zachowania. W jakim celu robimy refleksję tożsamościową? Po to, aby ludzie mogli podjąć decyzję, czy jest to ich miejsce, czy nie.

Refleksja strategiczna to jest w jaki sposób chcemy wygrywać na rynku, w jaki sposób chcemy realizować wizję, jaki jest nasz plan na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Rozwój menedżerów liniowych

Gdybym miał wybrać jedną rzecz, która powoduje, że firma zwiększa i efektywność, i zaangażowanie, to byłby to rozwój menedżerów liniowych w dwóch aspektach. Ich przywództwo, czyli sposób, w jaki podłączają ludzi do strategii, kontekstu biznesowego firmy. Zarządzanie, czyli sposób w jaki pracują na co dzień. W obu tych aspektach menedżerowie liniowi, bezpośredni przełożeni pracowników, improwizują zarządzając przez trzymanie „kciuków”. Nie mówię tutaj o akademiach dla menedżerów, ale o uczeniu ich tego, czego naprawdę potrzebują.

Jeśli chcecie mieć szybkie rezultaty, to nauczcie menedżerów liniowych robić Boardmeetingi, które tak skrytykowałem w poprzednim odcinku. Oczywiście skrytykowałem sposób ich wykonywania a nie to, że wynikowe spotkania statusowe są złe. One są rewelacyjne, pod warunkiem, że działają w cyklu cel-wynik-kaizen. Czyli pokazujemy ludziom jakie mamy wyniki w kontekście celów, które wcześniej zespół z liderem ustalił w kontekście wspierania celów strategicznych firmy. Jeżeli chcecie sobie przypomnieć jak to się robi, przesłuchajcie sobie odcinek o kaskadowaniu celów. Następnie podczas Boardmeetingu rozmawiamy o tym, jakie były problemy, jakie były potencjalne przyczyny tych problemów i jakie sugerujemy pomysły, propozycje eksperymentów, żeby te problemy rozwiązywać. Chodzi o to, żeby zrozumieć sytuację i na kolejnym spotkaniu ten wynik był inny. I tak codziennie, jak to Anglicy pytani o to co robią, że mają taką piękną trawę, odpowiadają „Przycinamy, kosimy i podlewamy i tak codziennie”. Boardmeetingi dają największe rezultaty i są o tyle fajne, bo większość ludzi potrafi je robić po 3 miesiącach.

Rozwój menedżerów liniowych powinien być dopasowany do ich roli w organizacji, do modelu kompetencji który macie w organizacji, lub do zadań, które chcielibyście aby ci menedżerowie wykonywali. Pamiętacie, że jedną z największych patologii biznesowych o których mówię jest ego-menedżerowie. To są menedżerowie, którzy nie wiedzą w jaki sposób zarządzać ludźmi, w jaki sposób przewodzić ludziom. Bardzo często robią to w pozycji „na rekina”, od poniedziałku do piątku robią wszystko, żeby było dobrze, ale niestety nie zawsze wychodzi.

CEOsi, właściciele firm, prezesi zakładają, że menedżer liniowy myśli tak jak oni, ale tym ludziom trzeba pomóc. W Polsce mamy ponad 2 miliony takich menedżerów i możecie wierzyć, lub nie, w naszych transformacjach, w programach rozwojowych mieliśmy do czynienia z ponad 50 tys. osób i większość z nich jest zagubiona w swojej roli, ale to nie znaczy, że są złymi menedżerami.

Zrozumienie firmy, procesów i Gemba

Jeśli chcecie szybko zwiększyć efektywność swojej organizacji, to nie ma lepszej metody jak skupienie się na tym, co w tej firmie dodaje wartość, a co jest marnotrawstwem, czyli zrozumienie firmy, procesów i Gemba. Ale nie w sposób konfrontacyjny mierzenie pracowników, bo to jest jedna z najtrudniejszych rzeczy, ale w sposób taki, gdzie mamy konsensus odnośnie status quo.

Chodzi o skupienie się na tym, aby zrozumieć:

  • jaki jest model biznesowy mojej firmy – tutaj bardzo polecam Business Model Canvas,
  • portfolio procesów i mapy najważniejszych procesów – tylko nie z przerostem formy nad treścią, wszyscy stosują dzisiaj Value Stream Mapping, a ja mówię weźcie na początku jedną kartkę i opiszcie, jakie macie procesy w organizacji, i to stanowi nie lada wyzwanie dla większości firm,
  • bycie w Gemba (miejscu, gdzie pracują ludzie) – empiryczne badanie ile jest „cukru w cukrze”, poprzez zwykła obserwację i zastanawianie się, co dodaje wartość a co nie, nie ocenianie ludzi tylko z szacunkiem wyciąganie ich za strefy komfortu poprzez zadawanie im odpowiednich pytań.

Koncentracja na produktywności

Nie „Jakoś to będzie”, nie „Zwiększymy cele”, tylko koncentracja na tym, żeby codziennie być coraz lepszym i nie bójcie się stawiać dwucyfrowych wyzwań w kontekście zwiększenia sprzedaży na osobę, produkcji na osobę, liczby operacji na osobę. 3-5% zwiększenia produktywności w skali roku jest w granicach błędu statystycznego. Nie, absolutnie. Jeśli chcecie mocno popracować nad produktywnością to ja bym postawił cel min. 20% w tym roku.

W jaki sposób zwiększać produktywność? Odwołajmy się do punktu 3. W pierwszej kolejności trzeba zrozumieć, co stanowi marnotrawstwo, a co stanowi wartość dodaną i zaangażować menedżerów, żeby przeprowadzili kilka eksperymentów. My to robimy za pomocą Quick Transformation Program, gdzie gwarantujemy naszym klientom ROI x 5. Bierzemy menedżerów, wrzucamy ich w program rozwojowy, który trwa 10 miesięcy i nie dość, że uczymy ich najważniejszych kompetencji do tego, by mogli mieć wysoki poziom autorytetu wśród swoich pracowników i by dodatkowo angażowali ich i tworzyli super teamy, to jeszcze uczymy ich jak rozwiązywać problemy, mapować procesy, analizować je i wybierać te rzeczy, które mogą poprawić w sposób szybki.

Ciągle doskonalenie, rozwój i nauka

Spowodowanie, że w firmie ludzie, wszyscy bądź zdecydowana większość, są zaangażowani w ciągłe doskonalenie, uczą się. Mówimy tutaj o organizacji uczącej się. Jest teraz taki bardzo fajny trend, że nie zmuszamy ludzi do tego, żeby uczestniczyli w szkoleniach, ale powodujemy, że ta nauka jest „na żądanie”, i że ludzie rozumieją swoją rolę w organizacji i podjęli decyzję, że chcą w tej organizacji być. A jak podjęli decyzję, to zgodnie ze swoją rolą tę organizacje doskonalę.

Wiem jak to fajnie brzmi, ale to jest naprawdę do zrobienia. To, co Wam tutaj proponuję, najważniejszy trick: przestańmy pytać ludzi o pomysły. Systemy sugestii nie działają mimo, że płacimy ludziom za pomysły. Jeśli chcecie mieć wysoki poziom zaangażowania w doskonalenie, za darmo, to nie pytajcie ludzi co by poprawili w firmie, tylko co ich wkurza w firmie. Problemy mamy za darmo, a za pomysły trzeba zapłacić.

My robimy to w taki sposób, że dajemy ludziom technologię, apkę Sherlock Waste i ludzie mogą tam zgłaszać nie anonimowo, bo nie chcemy mieć drugiego portalu – wiadomo jakiego – do marudzenia, tylko pytamy ludzi co cię wkurza w pracy, jakie masz problemy, jakie są marnotrawstwa. Oni je tam zgłaszają. Tam jest taki magiczny przycisk „Mam to samo” i wtedy społeczność decyduje, który problem stanowi w tej chwili największy problem dla pracowników, a w odpowiednim cyklu rozwiązywania problemów, standardzie rozwiązywania tych problemów, w kategoriach co do kogo trafia, kto się czym zajmuje, te problemy są rozwiązywane.

Tak jak powiedziałem na początku, porzucać stereotypy, kwestionować status quo. Stare metody prowadzenia organizacji nie działają, a może są zbyt powierzchowne do wprowadzenia takich rzeczy jak kultura organizacyjna, strategia, kontekst, rola lidera. Większość ludzi na pytanie „Jaka jest twoja rola w firmie?” mówi „Robić swoje”. Większość menedżerów na pytanie „Jak motywować ludzi?” odpowiada „Normalnie”, wielokrotnie o tym mówiłem. Czy to znaczy, że ci ludzie są źli? Absolutnie nie, ludzie są fantastyczni.

Mój Drogi CEO, mój Drogi Menedżerze, jeśli chcesz budować efektywną i angażującą organizację, to skupiasz się na liderach, na menedżerach liniowych.

Numer jeden. Razem ze swoim zespołem przeprowadzasz w pierwszej kolejności refleksję tożsamościową i strategiczną. Zastanów się, dlaczego ta firma istnieje, do czego dąży, jak to zmierzycie i jaka jest Wasza strategia.

Numer dwa. Postaw na menedżerów liniowych. Naucz tych ludzi najprostszych rzeczy, Boardmeetingów, 5R, analizy rozwiązywania problemów, analizy procesów.

Numer trzy. Od ogółu do szczegółu. Od Business Model Canvas, od zrozumienia tego jaki jest nasz model biznesowy, poprzez zrozumienie procesów, mapy wybranych procesów i bycie w Gemba, empiryczne badanie ile jest „cukru w cukrze”.

Numer cztery. Koncentracja na produktywności. Stawiajcie sobie bardzo ambitne cele. To jest bardzo sexy, przepraszam za kolokwializm, ponieważ 20% wzrost produktywności oznacza 20% więcej sprzedaży przy takich samych zasobach. Dzisiaj większość firm rośnie.

Numer pięć. Wprowadźmy cykle doskonalenia. Spowodujmy, że doskonalenie ma charakter ciągły. Po pierwsze, niech ludzie się rozwijają. Ja o tym mówię ciągłe doskonalenie, rozwój i nauka. Organizacja to jest taka organizacja, w której wiedza jest podawana „na żądanie”, nauczanie na żądanie, a nie raz do roku szkolenia dla pracowników. Po drugie, spowodujcie, ze w firmie otwarcie mówi się o problemach, na przykład korzystając z naszej aplikacji Sherlock Waste.

Serdecznie Was zapraszam do współpracy. Na stronie Leanpassion.pl jest taki przycisk bezpłatna konsultacja. Jeśli interesuje Was i efektywna, i zaangażowana organizacja, w której w skali roku produktywność idzie do góry o minimum 20% i to niezależnie od tego, czy to jest firma produkcyjna czy usługowa, w usługowej wyniki mogą być wyższe. Jeśli dodatkowo interesuje Was, żeby robić to w sposób innowacyjny i wspierać te transformacje technologią, nie robić technologię „zamiast”. Technologia bez animacji, bez człowieka po prostu nie działa w B2B, mało kto umie zaangażować ludzi samą technologią, my to robimy w taki sposób, że dajemy i technologię i ludzi, którzy step by step wdrażają to w organizacji. Zapraszam do kontaktu: bezpłatna konsultacja.

Reasumując, pierwsza rzecz: refleksja tożsamościowa i strategiczna. Druga: rozwój menedżerów liniowych – najważniejsza rzecz z tej 5 bym powiedział. Trzecia rzecz: analiza modelu biznesowego, procesów, Gemba – co stanowi wartość, co jest marnotrawstwem. Czwarta rzecz: koncentracja na produktywności, powiedziałbym nawet obsesyjna – nie bójcie się mieć dwucyfrowych celów. I piąta rzecz: ciągłe doskonalenie zarówno w kontekście organizacji uczącej się, jak i innowacji.

Do zobaczenia w kolejnym odcinku, cześć!