Ostatnia aktualizacja: 10.06.2022

Organizacja jest tak dobra, jak dobry ma poziom przywództwa. Nie ma zaangażowania pracowników, jeśli nie ma zaangażowania ich bezpośrednich przełożonych. Korelacja pomiędzy oceną lidera a satysfakcją pracowników nie pozostawia żadnych złudzeń. Jak to jest, że pomimo tego, że menedżerowie coraz bardziej się starają, tak dużo ludzi odchodzi z pracy? Jeśli liderzy robią wszystko, żeby ludzie nie odchodzili, a oni ciągle odchodzą, to co jest nie tak?

W Artykule:

  • Przywództwo na najniższym szczeblu zarządzania stanowi jedną z przewag konkurencyjnych organizacji.
  • Nie ma zaangażowania wśród pracowników, jeśli nie ma zaangażowania ich bezpośrednich przełożonych – menedżerów.
  • Postawa lidera, który rozumie swoją rolę i chce ją pełnić, utożsamia się z organizacją, rozwija siebie i ludzi, a sukces zespołu traktuje jako sukces osobisty, jest kluczem do zaangażowania ludzi i rozwoju firmy.
  • Korelacja pomiędzy oceną lidera a satysfakcją pracowników, pomiędzy tym, czy polecą firmę czy raczej szukają nowej pracy nie pozostawia żadnych złudzeń.
  • Jak to jest, że pomimo tego, że menedżerowie coraz bardziej się starają, wymyślają nowe benefity, tak dużo ludzi odchodzi z pracy? Jeśli liderzy robią wszystko, żeby pracownicy nie odchodzili, a oni ciągle odchodzą, to być może coś jest nie tak w sposobie działania bezpośrednich przełożonych?
  • Menedżerowie na okrągło zastanawiają się co zrobić, żeby pracownikom było dobrze, żeby byli zaangażowani, a tak naprawdę nie wiedzą, czego pracownicy rzeczywiście potrzebują.
  • Organizacja jest tak dobra, jak dobry ma poziom przywództwa. Przywództwo ma być świadome, a zarządzanie skuteczne, dlatego warto i trzeba postawić na rozwój menedżerów, zwłaszcza tych liniowych, którzy mają bezpośredni kontakt z pracownikami.

Spis treści:

  1. Klucz do zaangażowania ludzi
  2. Im bardziej się starasz, tym gorzej to wychodzi
  3. Stereotypy zarządzania
  4. 3 powody braku zaangażowania
  5. Świadomy Leadership
  6. Pytania, które każdy lider powinien zadać
  7. Jak byc liderem?

Zobacz też: Jak budować zaufanie i zaangażowanie w doskonalenie poprzez świadome przywództwo

Klucz do zaangażowania ludzi

Jedną z przewag konkurencyjnych organizacji jest przywództwo na najniższym szczeblu zarządzania. Liderzy zespołów są przyszłością organizacji, które zmierzają w kierunku network of teams, rozproszonych zespołów skupionych wokół mocnego lidera.

Nie ma zaangażowania wśród pracowników, jeśli nie ma zaangażowania ich bezpośrednich przełożonych – menedżerów.

Radek Drzewiecki, Autor książki STRATEGIA LEAN. Dlaczego w wielkich firmach ludzie nie mogą doczekać się poniedziałków

Lider jest kluczem do zaangażowania ludzi i rozwoju firmy, czyli:

  • rozumie swoją rolę i chce ją pełnić
  • świadomie zdecydował, że chce być w tej właśnie firmie
  • utożsamia się z organizacją
  • chce się rozwijać
  • chce pełnić rolę lidera
  • czerpie radość z dawania radości innym, czyli sukces zespołu traktuje jako sukces osobisty

Korelacja pomiędzy oceną lidera a satysfakcją pracowników, pomiędzy tym, czy polecą firmę czy raczej szukają nowej pracy nie pozostawia żadnych złudzeń. 70% z tych, którzy negatywnie oceniają swojego bezpośredniego przełożonego nie poleci firmy jako pracodawcy. 62% z nich deklaruje odejście z pracy w ciągu najbliższego roku.

Im bardziej się starasz, tym gorzej to wychodzi?

Lider koncentruje się na produktywności. Produktywności jako eliminacji marnotrawstwa, zwiększeniu przychodu firmy. Ale nie ma produktywności bez motywacji i zaangażowania pracowników. Średnio 3% pracowników jest zaangażowanych w ciągłe doskonalenie, czyli zaledwie 3% osób w firmach minimum raz w miesiącu zgłasza problem, inicjatywę lub pomysł, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Sherlock Waste w 2021 roku w 250 rodzimych firmach. Dlaczego pracownikom nie zależy na rozwoju i doskonaleniu firmy? Systemy sugestii opierają się na nagrodach, na pieniądzach, na relacji transakcyjnej. A takie podejście – bez relacji serca i rozumu – jest krótkowzroczne.

Jak to jest, że pomimo tego, że menedżerowie coraz bardziej się starają, wymyślają nowe benefity, tak dużo ludzi odchodzi z pracy? Jeśli robimy wszystko, żeby ci ludzie nie odchodzili, a oni ciągle odchodzą, to być może działania jakie podejmują liderzy nie są okej? Jest takie powiedzenie: „Nic się nie zmieni, jeśli Ty nic nie zmienisz”.

Radek Drzewiecki, Autor książki STRATEGIA LEAN. Dlaczego w wielkich firmach ludzie nie mogą doczekać się poniedziałków

Stereotypy zarządzania

Stereotypowe podejście do zarządzania organizacją to z jednej strony zarząd, który wymaga realizacji budżetu, a z drugiej menedżerowie, którzy mają te wyniki dowieźć. Obecnie dochodzi jeszcze trzecia strona – pracownicy, którzy świadomie wybierają pracodawców, świadomie podejmują decyzję, czy chcą być danej firmie, czy też wolą szukać innego pracodawcy. Rola menedżerów liniowych, tej najbardziej niezaopiekowanej grupy w organizacji jest skomplikowana i wymaga bardzo zdroworozsądkowego podejścia. Nie każdy menedżer zdaje sobie sprawę, czego tak naprawdę potrzebuje, aby te zakładane przez zarząd wyniki dowieźć, a tym bardziej dlaczego jego zespół nie jest zaangażowany, chociaż jako lider tak się przecież stara.

Jedna z 5 patologii biznesowych mówi, że 90% liderów improwizuje w pracy. Boją się przyznać, że czegoś nie wiedzą. Odliczają dni do piątku, na zasadzie trzymania kciuków, że się uda. Pracują na zasadzie delegowania zadań i kontroli. Budują relację transakcyjną z zespołem. Tak zostali nauczeni. A ludzie nie przychodzą do firmy dla benefitów. Oni przychodzą z nadzieją, że będą częścią firmy, że będą mieli wpływ na procesy, które wykonują, że będą wartością dodaną dla całej organizacji. Chcą, aby lider ich wysłuchał, wspólnie z nimi rozwiązywał problemy, nie chcą bać się popełniać błędów i liczą, że jeden za drugim stanie jeśli nadejdzie kryzys.

3 powody braku zaangażowania

Radek Drzewiecki w swoim podcaście Skuteczny CEO wymienia 3 killerów efektywności i zaangażowania:

  1. Podział na tych co zarządzają i na tych co pracują
  2. Lider, który zarządza przez improwizowanie
  3. Lider nie weryfikuje opinii, hipotez i zamiast na faktach, opiera swoje decyzje na opiniach

Nie dziwmy się, że ludzie bardzo często nie czują się dobrze w organizacji i odchodzą, cały czas zawodowo szukając tego swojego miejsca. Menedżerowie na okrągło zastanawiają się co zrobić, żeby tym pracownikom było dobrze, żeby byli zaangażowani, a tak naprawdę nie wiedzą, czego pracownicy rzeczywiście potrzebują. Ludzie odchodzą z pracy gdy nie są doceniani, gdy nie czują przynależności do firmy oraz z powodu bezpośredniego przełożonego. O tym, jakich grzechów nie popełniać będąc menedżerem pisaliśmy w artykule Lista Grzechów Szefa.

Pracownicy, aby zostać w firmie, muszą czuć, że to jest ich miejsce. Muszą rozumieć, dlaczego firma istnieje, do czego dąży i jak oni zespołowo i indywidualnie przyczyniają się do realizacji celów strategicznych, rozwoju i wzrostu tej firmy. Ludzie potrzebują wszystkich trzech nici relacji – serce, umysł, kieszeń: przychodzę tu, bo czuję, że jestem częścią czegoś większego, mój lider się o mnie troszczy, rozwija mnie, słucha, mogę liczyć na członków mojego zespołu, mogę być sobą, mogę powiedzieć jakie mam zdanie, co mnie wkurza i co mi przeszkadza.

Świadomy Leadership

Lider powinien posiadać umiejętność budowania zespołu i poczucia przynależności do tego zespołu. Budowanie poczucia przynależności poprzez świadome przywództwo, a nie poprzez trzymanie kciuków jest, wbrew pozorom, najłatwiejszym sposobem ograniczenia rotacji w firmie, zwiększenia produktywności, budowania zdolności organizacji do adaptacji.

Nie chodzi tu o tradycyjne zarządzanie wyłącznie przez cele, kontrolę i ocenianie. Członkowie zespołu muszą mieć możliwość podjęcia świadomej decyzji, że chcą w tym zespole być, a z drugiej strony lider musi mieć możliwość podjęcia decyzji, czy z tymi ludźmi chce współpracować. Selekcja sprawia, że zespół jest kompletny i można z takimi ludźmi robić rzeczy niemożliwe.  

Pytania, które każdy lider powinien zadać

Każdy lider powinien zadać sobie następujące pytanie „Na ile czuję się spełniony w obecnej roli?”. Ludzie przychodzą do pracy dla szefa, a nie dla firmy. Więc jeśli lider nie chce być w tej roli, to nigdy nie zmotywuje i nie zaangażuje żadnego zespołu. Bycie liderem to odpowiedzialność za ludzi i osobista radość, gdy się rozwijają, gdy zdobywają nowe umiejętności, rozwiązują problemy, wychodzą z kryzysu. Lider czerpie radość z tego, że ludzie wiedzą, że na niego zawsze mogą liczyć.

Kolejnym pytaniem jest: „Na ile rozumiesz perspektywę pracowników?”. Perspektywa pracowników oznacza, że lider dokładnie wie, czego od niego oczekują pracownicy. Każdy lider powinien zrobić sobie taką autodiagnozę: oczekiwania pracowników vs w jakim procencie te oczekiwania spełniam.

Wspólnie z zespołem lider odpowiada na 4 pytania:

  1. Jaka jest nasza rola w firmie w kontekście realizacji kontekstu biznesowego (misja, wizja, cele strategiczne)?
  2. Dlaczego działamy jako zespół (mini-misja, mini-wizja zespołu)?
  3. W jaki sposób jako zespół wspieramy cele strategiczne firmy?
  4. Jak powinniśmy współpracować ze sobą na co dzień (5R)?

Lider nigdy nie jest osobą neutralną. Organizacje opierają się własnie na liderach, menedżerach najniższego szczebla. To oni, jako bezpośredni przełożeni pracowników, decydują o wszystkim i powodują, że pracownicy albo czują przynależność do zespołu i do firmy, albo odchodzą.

Jak być liderem?

Liczy się postawa lidera, to jakim jest człowiekiem. Nawet jeśli nie posiada od razu wszystkich umiejętności a stara się i chce być liderem w danej firmie, to tych umiejętności liderskich można go nauczyć. Jeśli lider swoją postawą pokazuje, że wspiera organizację, nauczenie go prostych i naturalnych narzędzi jak Boardmeeting, Problem Solving, umiejętności przeprowadzania Diagnozy Stanu Obecnego, zarządzania konfliktem, zarządzania zmianą, staje się rzeczą wtórną.

Przywództwo ma być świadome, a zarządzanie skuteczne, dlatego warto i trzeba stawiać na rozwój liderów. Przywództwo tworzy ramy do zarządzania, więc transformacja przywództwa w firmie daje ponadprzeciętne rezultaty. Organizacja jest tak dobra, jak dobry ma poziom przywództwa. Dzięki odpowiednim liderom firma uzyskuje przewagę na rynku konkurowania zarówno o klienta, jak i pracownika.

__________________________

Jeśli chcesz zdobyć kompetencje liderskie, które pozwolą Ci zrozumieć swoją rolę, wziąć odpowiedzialność za zespół, zdobyć umiejętności i narzędzia do zbudowania empatycznego, zdolnego do adaptacji środowiska pracy, ten program stworzyliśmy właśnie Ciebie: Lean Leadership >>sprawdź szczegóły.
Jesteśmy też otwarci na Twoje pytania: >>bezpłatna konsultacja

LEANLEADERSHIP LEANPASSION

______________________________________
Artykuł powstał na podstawie odcinka podcastu Radka Drzewieckiego ‘Skuteczny CEO’