Słownik lean

Pojęcia związane z metodologią Lean

Strategia lean

Czym jest strategia lean? Transformacja strategiczna organizacji to pozbywanie się pięciu patologii biznesowych, które przez lata niszczą firmę od środka, hamując jej rozwój i uniemożliwiając adaptację do nowych warunków panujących na rynku. Kluczem do sukcesu, jest stworzenie takich warunków funkcjonowania firmy, w których wszyscy pracownicy są włączeni w proces ciągłego doskonalenia. Aby to mogło nastąpić, należy zrozumieć, że lean nie przyniesie pożądanych efektów, kiedy postrzegamy tę koncepcję z perspektywy wdrożenia narzędzi, krótkoterminowe projekty czy powoływanie dedykowanych zespołów. Zmiany w organizacji muszą być ciągłe. Te, które odbywają się bez udziału i angażowania pracowników, liderów czy też menedżerów, nie przetrwają próby czasu.

Six Sigma

Czym jest Six Sigma? To metoda zarządzania jakością, która polega na monitorowaniu i ciągłej kontroli w celu eliminowania niezgodności w procesach i powstających w ich wyniku produktach i zakłada identyfikację błędów jeszcze przed ich wystąpieniem.

Gemba

Czym jest Gemba? Słowo gemba (genba) oznacza w języku japońskim miejsce wykonywania rzeczywistej pracy. To miejece wykonywania procesów i miejsce tworzenia wartości dla klienta.

Marnotrawstwo

Czym jest marnotrawstwo (muda) według założeń lean? To termin stosowany do określenia czynności w procesie, za które klient z pewnością nie chciałby płacić. Wyróżnić można kilka typów marnotrawstw, w Leanpassion określiliśmy 9 rodzajów MUDA.

Cykl Deminga (PDCA)

Co to jest Cykl Deminga (PDCA)? To metoda wdrażania rozwiązań w ramach nowych projektów lub rozwiązywania problemów. PDCA jest skrótem od Plan, Do, Check, Act (Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź, Zastosuj).

Wartość dodana

Czym jest wartość dodana? W lean wartość dodaną generują działania, które od razu, bez konieczności poprawek spełniają wymagania klienta i postrzegane są z perspektywy klienta jako czynności, które wnoszą dla niego korzyść (wartość dodaną).

5 patologii biznesowych

Czym są patologie biznesowe?Zdefiniowana przez Leanpassion Wielka 5 Patologii Biznesowych to działania, które nie odbiegają od norm i wartości wypracowanych w biznesie, a stanowią wspólny mianownik dysfunkcji prawie każdej organizacji, niszcząc ją od środka.

Lead Time

Czym jest Lead Time? To najważniejszy wskaźnik efektywności procesu – czas potrzebny do przeprowadzenia wszystkich zadań w procesie (operacji), grupie procesów, a także całym strumieniu wartości.

Lean manufacturing

Co to jest lean manufacturing? To koncepcja zarządzania procesem produkcji – określenia tego używa się bezpośrednio w kontekście procesów produkcyjnych, w których stosuje się narzędzia wypracowane w ramach Systemu Produkcyjnego Toyoty.

Przeczytaj również
zdrowie psychiczne pracowników
Przywództwo z troską: Zdrowie psychiczne pracowników
Zdrowie psychiczne pracowników to jeden z priorytetów nowoczesnych organizacji. Coraz częściej pracodawcy zdają sobie sprawę, że ich rola nie kończy się na zapewnieniu bezpiecznego miejsca pracy, ale powinni tworzyć środowisko, w którym pracownicy mogą się rozwijać i czuć wsparcie. Holistyczne podejście do zdrowia psychicznego zakłada, że organizacje rozumieją, jak różne czynniki, takie jak organizacyjne oczekiwania, współpraca w zespołach czy indywidualne warunki pracy, wpływają na dobrostan pracowników. W dobie, gdy wskaźniki ESG stają się istotnym narzędziem dla inwestorów, zdrowie psychiczne staje się częścią strategii organizacyjnych. Organizacje, które potrafią skutecznie odpowiadać na potrzeby psychiczne swoich pracowników, nie tylko poprawiają atmosferę pracy, ale również wpływają na swoje wyniki finansowe, łącząc dbałość o zdrowie pracowników z długoterminowym sukcesem firmy.
Czytaj artykuł na blogu
zaufanie i relacje w pracy
Przywództwo z troską: Zaufanie i budowanie relacji
Brak zaufania w relacjach w pracy nie oznacza kategorycznie klęski biznesu, jednak może znacznie utrudniać jego prowadzenie. Atmosfera zaufania korzystnie wpływa nie tylko na morale zespołu, ale również na kondycję biznesową firmy. Jest podstawą relacji zarówno pomiędzy pracownikami, jak i zewnętrznymi interesariuszami organizacji. Zaufanie wzmacnia relacje, buduje poczucie wartości i przynależności, zaangażowanie i lojalność. Jednakże, dlaczego pracownicy mają ufać liderowi, zwłaszcza, że budowanie zaufania – z różnych przyczyn – nie zawsze jest łatwe?
Dowiedz się więcej