Słownik lean

Pojęcia związane z metodologią Lean

Strategia lean

Czym jest strategia lean? Transformacja strategiczna organizacji to pozbywanie się pięciu patologii biznesowych, które przez lata niszczą firmę od środka, hamując jej rozwój i uniemożliwiając adaptację do nowych warunków panujących na rynku. Kluczem do sukcesu, jest stworzenie takich warunków funkcjonowania firmy, w których wszyscy pracownicy są włączeni w proces ciągłego doskonalenia. Aby to mogło nastąpić, należy zrozumieć, że lean nie przyniesie pożądanych efektów, kiedy postrzegamy tę koncepcję z perspektywy wdrożenia narzędzi, krótkoterminowe projekty czy powoływanie dedykowanych zespołów. Zmiany w organizacji muszą być ciągłe. Te, które odbywają się bez udziału i angażowania pracowników, liderów czy też menedżerów, nie przetrwają próby czasu.

Six Sigma

Czym jest Six Sigma? To metoda zarządzania jakością, która polega na monitorowaniu i ciągłej kontroli w celu eliminowania niezgodności w procesach i powstających w ich wyniku produktach i zakłada identyfikację błędów jeszcze przed ich wystąpieniem.

Gemba

Czym jest Gemba? Słowo gemba (genba) oznacza w języku japońskim miejsce wykonywania rzeczywistej pracy. To miejece wykonywania procesów i miejsce tworzenia wartości dla klienta.

Marnotrawstwo

Czym jest marnotrawstwo (muda) według założeń lean? To termin stosowany do określenia czynności w procesie, za które klient z pewnością nie chciałby płacić. Wyróżnić można kilka typów marnotrawstw, w Leanpassion określiliśmy 9 rodzajów MUDA.

Cykl Deminga (PDCA)

Co to jest Cykl Deminga (PDCA)? To metoda wdrażania rozwiązań w ramach nowych projektów lub rozwiązywania problemów. PDCA jest skrótem od Plan, Do, Check, Act (Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź, Zastosuj).

Wartość dodana

Czym jest wartość dodana? W lean wartość dodaną generują działania, które od razu, bez konieczności poprawek spełniają wymagania klienta i postrzegane są z perspektywy klienta jako czynności, które wnoszą dla niego korzyść (wartość dodaną).

5 patologii biznesowych

Czym są patologie biznesowe?Zdefiniowana przez Leanpassion Wielka 5 Patologii Biznesowych to działania, które nie odbiegają od norm i wartości wypracowanych w biznesie, a stanowią wspólny mianownik dysfunkcji prawie każdej organizacji, niszcząc ją od środka.

Lead Time

Czym jest Lead Time? To najważniejszy wskaźnik efektywności procesu – czas potrzebny do przeprowadzenia wszystkich zadań w procesie (operacji), grupie procesów, a także całym strumieniu wartości.

Lean manufacturing

Co to jest lean manufacturing? To koncepcja zarządzania procesem produkcji – określenia tego używa się bezpośrednio w kontekście procesów produkcyjnych, w których stosuje się narzędzia wypracowane w ramach Systemu Produkcyjnego Toyoty.

Przeczytaj również
Odpowiedni człowiek na pierwszej linii – najlepszy benefit, jaki możesz dać pracownikom
W tym odcinku rozprawiam się z jednym z największych stereotypów w zarządzaniu: że motywacja pracowników zależy głównie od benefitów i podwyżek. Na podstawie twardych danych zobaczysz, że to nie karty na siłownię czy bony zakupowe budują zaangażowanie – tylko bezpośredni przełożony. Najlepszy benefit, jaki możesz dać swoim ludziom to dobry szef. Odcinek dla tych, którzy chcą tworzyć środowisko pracy oparte na zaufaniu, poczuciu przynależności i prawdziwym zaangażowaniu – zamiast walczyć o uwagę pracowników kolejną podwyżką. To odcinek o roli bezpośredniego przełożonego – i o tym, dlaczego właśnie on decyduje o satysfakcji, lojalności, a często nawet o zdrowiu psychicznym ludzi.
Zobacz na blogu
analiza stanu obecnego
Jak analiza stanu obecnego wspiera rozwój firm?
Nieefektywne procesy, długie czasy realizacji, nadmiar zapasów i wrażenie, że coś w firmie nie działa tak, jak powinno – to problemy, które pojawiają się w niemal każdej organizacji. Z pozoru drobne nieścisłości w codziennej pracy mogą przerodzić się w bariery hamujące rozwój, a intuicyjne decyzje często prowadzą do kosztownych błędów. W takich sytuacjach niezbędna jest analiza stanu obecnego – rzetelna diagnoza, która pozwala spojrzeć na organizację z nowej perspektywy. To dzięki niej można precyzyjnie określić, gdzie powstają marnotrawstwa, jakie procesy wymagają optymalizacji i gdzie tkwi największy potencjał do poprawy. Jak przełożyć wyniki analizy stanu obecnego na konkretne działania, które realnie poprawią efektywność organizacji?
Czytaj na blogu